-
Smaka på Trollhättan bjuder på virtuell restaurang
21-22 maj anordnas Smaka på Trollhättan- Europas första matfestival i hybridformat. På programmet står världens första fullt virtuella restaurang, korande av Trollhättans Mästerkock – och ett världsrekordförsök!
Ställa om istället för ställa in
Smaka på Trollhättan arrangeras av City Trollhättan, Trollhättans Stad och Visit Trollhättan Vänersborg, med stöd av upplevelsebyrån Herr Omar och Turistrådet Västsverige.
Evenemanget skulle genomförts redan förra våren, men då satte pandemin stopp. 2021 är det ställa om istället för ställa in som gäller.
“Det känns väldigt roligt för oss på Turistrådet att vara med och stötta Smaka på Trollhättan. Arrangörerna visar att man med kreativitet och samarbete kan lyfta lokal matglädje även digitalt. Vi har arbetat med lokal mat som reseanledning i många år, och evenemang är en viktig del av detta arbete. Smaka på Trollhättan är ett strålande exempel på hur man kan gå tillväga för att tänka nytt i speciella tider.” Säger Jill Axelsson Pabst, projektledare matturism, Turistrådet Västsverige.
För deltagare på plats och på distans
Festivalen inleds med en matlagningstävling där Trollhättans Mästerkock ska koras av en professionell tävlingsjury. Därefter bjuds det på det matprat, cookalongs och annat inspirerande från den digitala studion.
Man kan också handla hem förberedd eller färdiglagad mat från stadens restauranger.
“Vi satsar på en festival designad för deltagare både på plats och på distans. Det går utmärkt att delta i alla aktiviteter hemifrån samt att vissa även går att delta ifrån annan ort.” Säger Maria Engström Weber, VD Visit Trollhättan Vänersborg.
Världens första fullt virtuella restaurang
Under lördagen arrangeras en middagsfest där man kan njuta av en specialkomponerad avsmakningsmeny i världens första fullt virtuella restaurang, där kan man boka bord för upp till tio som äter och umgås i ett videomötesrum. Innan varje ny rätt kommer en kock in och presenterar maten och till maten bjuder man på underhållning.
Programmet avslutas med den så kallade Efterfestivalen. Här kan besökarna smaka på lokal musik, kultur och annan direktsänd underhållning. Ett av inslagen blir en Jerusalema Dance Challenge där man hoppas kunna slå det tidigare världsrekordet på 700 personer som genomför en virtuell flash mob.
Läs mer om det smakrika evenemanget här.
- Text: Visit Trollhättan Vänersborg
- Foto: City Trollhättan, Trollhättans stad & Visit Trollhättan Vänersborg
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-