-
Utbilda dig in i äventyret – bli affärsutvecklare inom besöksnäringen i norr
Jobba med ett av Sveriges vackraste områden och utveckla oförglömliga upplevelser för människor från hela världen. Som affärsutvecklare i Swedish Lapland kan du få några av besöksnäringens mest spännande uppdrag.
“Det är guldläge om du vill arbeta med det här, branschen skriker efter rätt kompetens.” Säger David Lind som är marknadsutvecklare på Heart of Lapland.
Foto: Ice & Light VillageEgentligen kan man summera upp det så här:
Vill du ha ett av Sveriges mest spännande jobb just nu? Vill du spendera dina dagar i omgivningar som är så vackra att du tappar andan? Vill du ge människor unika genuina upplevelser och möten som ni kommer att bära med er som kära minnen för resten av livet?
Vill du ha ett roligt och omväxlande jobb där du ena stunden funderar på hur man prissätter en norrskenspromenad för amerikanska fjällbesökare och nästa dag provar lokal älgcarpaccio med närplockade hjortron hos en White Guide-restaurang som bara tar emot tio besökare åt gången?
Vill du lämna omvärldsstressen bakom dig och få ett lugn du hade glömt att man kunde ha. Samtidigt som du känner dig upprymd och inspirerad varje dag? Vill du komma till en bransch som verkligen behöver dig? Vill du jobba med något som är lika roligt för själen som det är hållbart för framtiden?
Då ska du utbilda dig till affärsutvecklare inom besöksnäringen i Kalix och Kiruna. Några av Sveriges allra vackraste landsdelar och med destinationer som just nu har potential att bli världens mest trendiga resmål.
Kolla in YrkesAkademins distansutbildning i Kalix/Kiruna och sök här.
Men, vill du först läsa mer…
Foto: Mikael Törnqvist, North Works…om varför affärsutveckling i området runt Kiruna och Lappland är något av det mest spännande du kan göra inom besöksnäringen just nu?
Då har vi talat med David Lind, 40, som har jobbat inom besöksnäringen i över 13 år. David har sett det mesta och idag är han marknads- och affärsutvecklare för Heart of Lapland med fokus på internationella gäster.
“Något som är väldigt trendigt är naturnära, gröna och unika upplevelser, matturism, hållbart resande, orörd natur – och många erfarna turister vill göra något annorlunda nu. Där ligger Svenska Lappland väldigt lämpade att möta upp det behovet både för internationella gäster såväl som inhemska.” Berättar David.
Men för att göra detta behövs skickliga affärsutvecklare. Därför har David Lind själv gått med i ledningsgruppen för YrkesAkademins yrkeshögskoleutbildning Affärsutvecklare Besöksnäring. En tvåårig distansutbildning, med säte i Kiruna och Kalix, som ger dig kompetens att utveckla och paketera tjänster inom turism- och besöksnäringen.
“Här får du också verktyg att kunna analysera marknadstendenser, konceptutveckla, identifiera affärsmöjligheter och skapa attraktiva paket med mera. Detta är något som branschen skriker efter.” Menar David.
Foto: Lapland GuesthouseDet behövs fler skickliga affärsutvecklare med rätt utbildning
”När jag träffar internationella resesäljare så berättar de att de letar efter precis det vi har här. De ser på Swedish Lapland som det outforskade och autentiska alternativet där man får vara med om genuina saker i mindre grupper.
Vi kan i många fall erbjuda upplevelser där det är ägaren till stället där du bor som dessutom lagar maten du äter till middag. Här har du generationsföretag som har hållit på med besöksnäringsrelaterade erbjudande länge. De vill förmedla sin egen historia, kryddad med norrskenssafari och hundspannsutflykter, lokalvård och relevant mat för den lokala kulturen. Gärna hållbart.
Men vi vill kunna kombinera det här med ett annorlunda boende, hitta bra “photo opportunities”, självförverkliga oss och allt det där. Här i Swedish Lapland ligger vi precis i den där trenden. Och nu när coronan lättar igen så kommer det nog bli ÄNNU mer uppenbart.” Säger David.
Foto: Ted LogartHan tycker däremot att det finns mycket kvar att göra i att paketera och kommunicera de här fantastiska resurserna och upplevelserna ännu bättre. Där behövs människor som är utbildade på just detta.
”Ta hållbarhet som ju är den stora grejen nu. Vi är en destination som har varit hållbara långt innan det var ett koncept eller trendigt. Vi har alltid erbjudit lokalproducerad mat, bär, kött, fisk och så vidare. Det är en del av livsstilen här och alla internationella resesäljare som är intressanta av vår del av världen håller det här superhögt på sina önskelistor.
Vi som arbetar här vet till exempel att våra lokala samiska produkter är hållbara av naturen, men hur ska vi kommunicera vad samiskt är och vad det hållbara i den samiska livsstilen är för någon som knappt vet vad Samer är? I dessa avseenden kan vi bli bättre många gånger.”
David Lind fortsätter. ”Det transformativa resandet blir allt dessutom mer trendigt. Att man kommer hem efteråt och känner sig berikad och fått perspektiv för att man har lärt sig något ihop med upplevelserna.”
Och upplevelser finns det så det räcker och blir över i norr
”Mitt favorituttryck är att vi i Heart of Lapland erbjuder “beyond the obvious activities”. Det kan handla om kulturstarka aktiviteter med lokalbor där ni möts på riktigt och du till exempel får tillverka din egen kaffekåsa eller din egen kniv, plocka dina egna ingredienser för middagen. Det är nätfiske, isfiske eller isbad och bastu.” Säger han.
Även om det är lätt att bli hemmablind för oss svenskar som är uppväxta med faluröda hus och vita knutar så är det nästan omöjligt att blunda för den blixtrande skönheten som möter dig i Svenska Lappland – året runt!
Från den sällsamma upplevelsen av en soldränkt hundspannsfärd över milsvida öppna landskap av gnistrande snö till vindlande terrängvandringar i sagolika fjäll eller ändlösa sommardagar där solen vägrar gå ner i en skärgård du har nästan för dig själv.
Foto: Malören Lodge”Ja på sommaren kan du ju spela golf i dagsljus klockan 01.00 på natten. Eller ta en öl i bastun och hoppa direkt ut i havet där du badar naken. För det är inte en människa i närheten, det är ju sådant som kan kännas lockande för vem som helst. Då kan man tänka sig hur exotiskt allt det här låter från någon från Tokyo, eller New York, eller Amsterdam.” Säger David.
Han understryker också vikten av rollen som affärsutvecklare när det gäller att både kunna ta in de lokala förhållandena men också att våga tänka nytt och kombinera sina kunskaper med en rejäl portion kreativitet och nytänkande.
Det kokar av potential och kompetens efterlängtas
”Det är lite som Apple-legenden Steve Jobs sade en gång: “Vi anställer inte människor för att säga åt dem vad de ska göra utan för att DE ska säga till OSS vad vi ska göra.” Det går verkligen att applicera på besöksnäringen tycker jag. Det ett stort utrymme för utbildade människor att hjälpa till och utveckla våra resurser. Att få bättre ekonomi, att kommunicera all denna enorma potential. Få politiker att förstå vad som behövs i de här regionerna för att de ska blomstra ännu mer.
Här har du en chans att vara med att skapa en revolution i en industri och en region som bara står och kokar av potential. Det är underbart att vi nu har en utbildning som är på plats här i Kiruna/Kalix. Nära våra lokala entreprenörer, nära destinationerna och nära varumärkena. Då är det lätt, till exempel genom LIA* att komma in och få en anställning i princip direkt. Man får en förståelse för samhället i stort och blir integrerad i ett samhälle där du verkligen är efterlängtad.” Avslutar David Lind med ett leende.
Vill du arbeta med det här? Läs mer om utbildningen och ansök här.
*Lärande i arbete. Där den studerande får chans att prova på att arbeta för företagen i branschen under studietiden. En av faktorerna till att 8 av 10 generellt brukar få jobb direkt efter en examen på YrkesAkademins yrkeshögskola.
Foto: Fin Followers- Text: YrkesAkademin
- Foto: Mikael Törnqvist, North Works
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-