-
Sommarsäsongen förlängs för besökare och boende i Varberg
Varberg kommun beslutar om att förlänga sommarsäsongen 2021 med anledning av pandemin. Stränder hålls rena och säsongsöppna näringsverksamheter håller öppet september ut.
”Den pågående pandemi-situationen påverkar fortfarande samhället och kommunen. Vi står inför ytterligare en sommar med smitta i samhället och behöver arbeta för att kunna minimera smittspridning och upprätthålla gällande rekommendationer och råd. Vi ser med denna satsning att vi kan skapa bättre förutsättningar. För såväl minskad smittspridning som ökade möjligheter för vår besöksnäring att få stöd i sin återhämtning efter en tuff period.” Säger Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande.
Koncept om sommarsäsongsförlängning
Ett brett samverkansinitiativ har tagit form i Varberg för att skapa förutsättningar för en säker sommar.
I dialog med lokala besöksnäringsföreningar har Varberg kommun arbetat fram ett koncept om sommarsäsongsförlängning. Vilket i praktiken innebär att sommarsäsongen utökas med september månad. Detta för att sprida ut besökare över tid och plats, och för att kunna generera extra intäkter och arbetstillfällen.
”Det är väldigt starkt att ett flertal företag inom besöksnäringsbranschen kommer att hålla öppet längre på säsongen än de brukar för att Varberg ska kunna ha ett gemensamt erbjudande som håller för besökare. En viktig del är att strandstädningen av tång fortgår, att offentliga toaletter städas och att soptunnor töms för att man ska känna att Varbergs sommarsäsong faktiskt är längre.” Säger Martin Andersson, näringslivsdirektör.
Extra kommunikationsinsatser
En rad kommunikationsaktiviteter kommer genomföras riktade mot kommuninvånare och besökare. Temat för kommunikationen är ”Sommaren är längre i Varberg”.Syftet är att försöka sprida ut besökare över en längre tid, över hela dagen och på fler platser för att undvika trängsel. Några exempel är: produktion av skyltar för stränder/parker/andra öppna allmänna ytor, kampanj på temat ”besök alla Varbergs badplatser i sommar” och kommunikation riktad till unga.
- Text: Varbergs kommun
- Foto: Natalie Greppi AB
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsans...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars 2024 och har redan...
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, ...
-
-
Gästbloggare
-