-
Svenska Mötens nya VD är Michael Schüller
Svenska Mötens nya VD heter Michael Schüller. Med lång erfarenhet från affärsresebyråvärlden bakom sig, tar han sig an utmaningen att möta marknadens förändrade behov och driva mötesbranschen in i framtiden.
En strukturomvandling
Coronapandemin har slagit stenhårt mot hela besöksnäringen och bland de allra hårdast drabbade är aktörerna inom mötesindustrin. Samtidigt har digitala möten och nya mötesformer haft en snabb utveckling sedan pandemins utbrott.Nu står Svenska Möten tillsammans med hela mötesbranschen inför en omfattande strukturomvandling. Och ett behov av anpassning och digitalisering för att möta marknadens nya krav.
Leder förändringsarbetet
Michael har fått uppdraget att leda förändringsarbetet och arbeta för Svenska Mötens ägares intressen.
“Jag är oerhört taggad att ta mig an uppgiften att leda Svenska Möten in i framtiden.” Säger Michael Schüller. “Sommaren ska jag ägna åt att träffa så många medarbetare, medlemmar och kunder som möjligt för att skapa mig en samlad bild av vilka utmaningar och möjligheter som finns och kunna starta arbetet direkt i höst.”
Michael har tidigare arbetat som VD på svenska Egencia (del av Expedia) och som Vice President EMEA Meetings & Events på American Express. Närmast kommer han från rollen som Chief Commercial Officer på DIB Travel.
Tecken pekar åt rätt håll
Maj månad utgjorde en vändpunkt för bokningar av fysiska möten och konferenser. Förfrågningarna till Svenska Möten ökade med 170 procent under den sista veckan i maj och trendlinjen fortsätter att peka uppåt – prognosen för juni är att inkommande förfrågningar hamnar i nivå med 2019.
Men även om alla tecken nu pekar åt rätt håll, är det långt kvar till bokningsnivåerna innan pandemin. Risken för en fjärde våg genom mutationer av viruset gör den luttrade branschen försiktig med att blåsa faran över. Därtill återstår att se vad den snabba utvecklingen av digitala möten innebär för fysiska möten på externa anläggningar när restriktionerna släpps.
Michael tillträder sin post den 21 juni.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-