-
Visit Hornborgasjön – nationell modell för hantering av överturism
Erfarenheterna från pandemin och samarbetet över kommungränser och förvaltningar är nyckelfaktorer bakom Visit Hornborgasjöns utveckling mot en hållbar destination. Projektet har tilldelats 1 miljon kronor från Tillväxtverket för att främja regeringens uppdrag om hållbar destinationsutveckling.
Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket var Visit Hornborgasjön en av 13 som beviljades. Projektet är ett samarbete mellan kommunerna Falköping, Skövde, Skara och Länsstyrelsen. Målet är att det nytänk inom turism som man redan påbörjat ska bli en nationell arbetsmodell.
“Vi står inför ett paradigmskifte.” Förklarar Klara Börjesson Ahlqvist, turistchef i Falköpings kommun. “Istället för att locka mängder av besökare och utgå från deras önskemål måste vi istället ta hänsyn till vad platserna tål.”
Trandansen vid Hornborgasjön
Trandansen vid Hornborgasjön samlar varje år över hundratusen besökare under en begränsad tid. Länsstyrelsen har därför tillsammans med Visit Hornborgasjön i många år jobbat med att kapa besökstoppar och sprida ut besökarna i området.
På grund av den pågående pandemin och Folkhälsomyndighetens reserestriktioner ställde årets trandans saker och ting på sin spets. En organisation med representanter från Länsstyrelsen, Falköping och Skara bildades ifall man behövde ta beslut om att stänga området kring Trandansen.
För att undgå ett sådant beslut som skulle få negativa konsekvenser för en redan ansträngd besöksnäring arbetade man fram ett antal olika kommunikationsinsatser gentemot besökare.
Kommunikationsinsatser:
♦ Besöksguide som signalerade rött, gult och grönt baserat på förväntat antal besökare.
♦ ”Håll en tranas avstånd” – en logga på utomhusvärdarnas kläder och på marken för att markera vikten av att hålla avstånd.
♦ En karta över området som visar att det finns många platser där man kan titta på tranor.
♦ En uppmaning till besökarna att se tranor hemifrån via uppsatta webbkameror.
”I pandemins spår har ”ute” blivit det nya ”inne”. Och det ställer krav på ett styrande värdskap som involverar samarbete över förvaltningsgränserna och hänsyn till en hållbar destination. Man kan inte marknadsföra platser som redan är fulla, det blir oönskade konsekvenser för både besökare och boende. Vi måste informera om allemansrätten och hur man håller Sverige skräpfritt tillsammans med förvaltare av naturvårdsområden. Och det ställer krav på ett långsiktigt arbete med hållbarhetsfrågan i hela kommunen oavsett förvaltning.” Fortsätter Klara Börjesson Ahlqvist.
Respekt för områdets naturvärden
Trandansevenemanget kan ses som en modell för hur man bör och kan hantera överturism med respekt för områdets naturvärden, ge en kvalitativ och trygg upplevelse för besökarna samt gynna besöksnäringen.
”Vi på Länsstyrelsen har tillsammans med Visit Hornborgasjön i flera år jobbat med ett hållbart besöksflöde.” Säger Sofie Stålhand, föreståndare på naturum Hornborgasjön. “Människors ökande intresse för att vistas i naturen ställer krav på samarbete mellan förvaltningsgränserna. Vi är stolta över att Tillväxtverket beviljat oss projektmedel så vi kan fortsätta utveckla vår strategiutveckling där destinationsutveckling och samhällsplaneringsaspekter ska mötas.”
- Text: Falköping kommun
- Foto: Roger Borgelid
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-