-
First Camp har ett starkt bokningsläge för sommaren
First Camp, Skandinaviens största campingkedja, har ett bokningsläge för juli-augusti som är 25 procent bättre än motsvarande tidpunkt 2020, och 13 procent över rekordåret 2019.
Campingbranschen går en ljus framtid till mötes, tack vare hemestertrenden som accelererats av Covid-19-pandemin. Samt en stark försäljning av husvagnar och husbilar. Under 2020 tog First Camp, med 40 destinationer i Sverige och 6 i Danmark, marknadsandelar.
Stora investeringar har burit frukt
Bokningsläget för juli och augusti är starkt, +25 procent mot 2020 och +13 procent mot 2019. En hög andel av bokningarna kommer dock nära inpå ankomst. Det finns en osäkerhet gällande i vilken omfattning utländska gäster kommer tillbaka till Sverige redan denna sommar.
Under årets andra kvartal steg First Camp Group AB:s intäkter med 23 procent jämfört med 2020. Jämfört med 2019 minskade intäkterna under samma period med 14 procent till följd av fortsatta reserestriktioner mellan länder. Samtliga jämförelsetal gäller proforma, för samma antal destinationer.
”Våra stora investeringar i att skapa ännu bättre gästupplevelser har betalat sig. Inför denna sommar har vi i First Camp satsat mer på våra destinationer än någonsin, och vi har också ett ännu mer omfattande aktivitetsprogram denna sommar.” Säger First Camps VD, Johan Söör. ”Vi har också fortsatt att utveckla hur vi jobbar digitalt, och har under våren implementerat nya tekniska lösningar för bland annat dynamisk prissättning och digital marknadsföring. Dessa lösningar bygger på den senaste AI-teknologin och vi fortsätter därmed med vår ambition att ligga i den absoluta framkanten av resebranschen, allt med ambitionen att göra det enklare för våra gäster.”
Kungshamn, Helsingborg och Halmstad är populärt
Siffrorna ovan gäller de totalt 44 destinationer som ägs av First Camp Group AB. Två destinationer ägs i nuläget av ett systerbolag till First Camp Group AB men drivs som en del av First Camp-kedjan.
Topp 3-listan på svenska destinationer med bäst bokningsläge för juli-augusti:
1. First Camp Solvik – Kungshamn
2. First Camp Råå Vallar – Helsingborg
3. First Camp Tylösand – HalmstadDenna information är sådan som First Camp Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2021 kl 08:00.
- Text: First Camp
- Foto: First Camp Solvik – Kungshamn
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-