-
Nyskapade svenska sommarsmaker i internationell kampanj för Sverige
Närmare 10 miljoner måltidsintresserade i Tyskland, Storbritannien och USA räknar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden nå ut till med nästa, internationella marknadsföringskampanj om unika svenska sommarsmaker.
Marknadsföringen bygger på en foto- och filmkavalkad där nyskapade och kända, svenska och konserverade sommarsmaker ska väcka nyfikenhet och locka fler att upptäcka Sverige som måltidsdestination.
För att skapa kampanjen har Visit Sweden anlitat smakjägaren och kemisten Lena Engelmark Embertsén som specialiserat sig på att hitta och kombinera smaker i naturen för att konservera på nya sätt och smaksäkra Stellakock-prisade Elvira Lindqvist, som är aktuell med en egen restaurang i Stockholm.
Marknadsföringskampanjen ”The Taste of Swedish Summer” har arbetats fram i samarbete med Forsman & Bodenfors samt Mindshare. Kampanjen lanseras internationellt idag den 14 september med fokus på Tyskland, Storbritannien och USA.
”När Sverige som nation nu har ett av världens top-tio starkaste varumärken är det extra roligt att lansera nästa större och internationella kampanj där vi genom svenska smaker vill öka intresset för Sverige som turistland”, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
”Genom The Taste of Swedish Summer vill vi inspirera fler turister att upptäcka och lära sig mer om den svenska innovativa matkulturen. Kampanjen visar upp våra traditioner kring konservering och bevarande och hur dessa idag också används för att skapa nya spännande smakupplevelser för alla att njuta av”, säger Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet hos Visit Sweden.
Lena och Elvira har skapat 22 svenska sommarsmaker, genom att på klassiskt manér safta, sylta, fermentera, syra och lägga in. Smakskapelserna har därefter fotograferats och är nu utgångspunkt i Visit Swedens nästa marknadsföringskampanj: The Taste of Swedish Summer.
De 22 sommarsmakerna är:
- Fermenterad björkdrink
- Fermenterad rabarber smaksatt med kvanne
- Fermenterad älgört
- Fläderättika
- Granskottsolja
- Inlagda granblommor
- Inlagda granskott med blåbär
- Inlagda gröna jordgubbar med ramslök
- Inlagd västeråsgurka med purpurtång och vassle
- Isad syren med ängssyra
- Maskrosvinägrett
- Picklade hjortron
- Picklad rödbeta med hallon och spansk körvel
- Ramslökssalt med gräslöksblomma
- Syltade havtorn med gatkamomill
- Syltade kantareller med salvia
- Te på torkade ängsblommor
- Tjärinlagda jordgubbar med gul fetknopp
- Torkad nässla
- Violsocker
- Vresros-socker
- Vårbroddssnaps
I kampanjen presenteras många exempel på restauranger, butiker och saluhallar som korsar traditionella konserveringsmetoder med nya idéer och som kan besökas året runt. De smaker som inkluderas kampanjen kan de som önskar ta del av genom antingen Lenas eller Elviras respektive verksamheter.
The Taste of Swedish Summer är en del av Visit Swedens arbete med att ge konkreta, hållbara och goda exempel på måltidsupplevelser i Sverige. Andra exempel är influencersamarbetet Plant based by Sweden, 360 Eat guide, The Edible Country och The Drinkable Country – samarbetsprojekt med olika regionala aktörer.
Om Visit Swedens arbete med måltidsturism
Mellan år 2017 och 2022 ger regeringen och EU genom Landsbygdsprogrammet stöd till Visit Swedens Exportprogram för Sveriges måltidsturism. Visit Sweden arbetar långsiktigt tillsammans med Sveriges regionala turistorganisationer, regioner och storstäder för att stärka bilden av Sverige som måltidsdestination för att få fler att resa till Sverige för maten och dryckens skull.
Webbsida med The Taste of Swedish Summer
- Text: Visit Sweden
- Foto: Martin Vallin/Cameralink/Visit Sweden
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april under en galamiddag med pompa och ståt på Skogshem & Wijk (Lidingö), steg fem glada och stolta v...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
-
Gästbloggare
-