-
SkiStar – nya SummerSki invigt i Stockholm Hammarbybacken
Den 7 september var det världspremiär för sommarskidåkning i nya Stockholm Hammarbybacken. Sveriges första, moderna, alpina skidarena på konstgräs.
Satsningen på SummerSki är en viktig milstolpe i bolagets omställning att satsa på aktiviteter året runt, nu även mitt i huvudstaden. Med vid premiären för att ta de första officiella svängarna var ingen mindre än världscupsåkaren Kristoffer Jakobsen.
Fler kan upptäcka glädjen med skidåkning, året runt
Klockan 14 öppnades arenan och alla nyfikna skidentusiaster kunde ta sig uppför berget med liften och nedför skidbacken; en arena på närmare 9 000 kvm konstgräs, speciellt framtaget för att efterlikna känslan av att åka på snö i en nypistad nedfart.
Här finns även en sommarvariant av SkiStar Snow Park med ett antal features. Såsom rails och boxar som designats av SkiStars nya ambassadör: Freeskiåkaren och OS-medaljören Jesper Tjäder. Dessutom finns ett nybörjarområde lättillgängligt med rullband.
“Äntligen är vi igång med vår unika satsning på SummerSki i Sverige. Det känns fantastiskt kul att kunna erbjuda alla stockholmare och besökare en möjlighet att åka skidor även när det inte är vinter och upptäcka glädjen med skidåkning året runt. Med satsningen är vi närmare vårt hållbarhetsmål att sätta ännu fler människor i rörelse och aktivitet för en bättre hälsa och välbefinnande. Där nya Stockholm Hammarbybacken är en viktig pusselbit.” Säger Stefan Sjöstrand, VD och koncernchef på SkiStar AB.
Viktigt att kunna utöva skidåkning i huvudstaden
Världscupsåkaren Kristoffer Jakobsen, som är mitt uppe i säsongsförberedelserna, var med och körde de första officiella svängarna i backen precis innan öppningen för allmänheten.
“Det känns som en jättekul grej som kan göra att skidåkningen fortsätter att växa. Att kunna göra det i huvudstaden känns också jätteviktigt. Det var mycket spännande och kul att jag fick vara först ut i backen en dag som denna.” Säger Kristoffer Jakobsen.
Vid sidan av SummerSki finns sedan tidigare i somras även de nya aktiviteterna SkiStar Klätterpark, Mountain Coaster och Mountain Tube, som haft många besökare hittills.
Läs mer om Stockholm Hammarbybacken SummerSki här.
- Text: SkiStar AB
- Foto: SkiStar AB
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-