-
Boråsarna är stolta över sin stad visar resultatet av en effektstudie
Vilken betydelse har evenemangen för en plats? Och vilka effekter får det när evenemang inte kan genomföras? Det har Borås TME och Linnéuniversitetet undersökt tillsammans med ytterligare sju destinationer i en treårig effektstudie. Nu har resultatet presenterats.
Undersökningen har genomförts under tre år, alla med olika förutsättningar. 2020 var ett år med pandemirestriktioner och nästan inga evenemang kunde genomföras. 2021 släppte restriktionerna upp, men ganska nära inpå sommaren, vilket gjorde att de riktigt stora evenemangen uteblev. De stora evenemangen kom tillbaka 2022 som också var undersökningens sista år.
Musik-, mat- och sportevenemang efterfrågas
Undersökningen slår fast att evenemangen är uppskattade av destinationernas invånare. Framför allt är det musik-, mat- och sportevenemang som efterfrågas. Det är något som gäller både för undersökningen som helhet och för Borås. I undersökningen som helhet anger hela 88 procent av respondenterna att musikevenemangen är mycket eller ganska viktiga och i Borås är motsvarande siffra 92 procent. Det är också musik-, mat och sportevenemang som respondenterna helst skulle vilja ha fler av.
33 procent av respondenterna anger dessutom att de har varit eller skulle vilja vara engagerade i evenemangen som volontär. I Borås är siffran 33 procent som har varit eller skulle vilja vara volontär. Det är en potential för destinationerna att ta vara på och visar också att det finns ett engagemang för evenemang i städerna.
Många invånare känner stor stolthet över Borås
Många invånare känner också stor stolthet över sin stad. I undersökningen som helhet anger 80 procent att de pratar om sin stad med stor eller med viss stolthet. För Borås är motsvarande siffra 81 procent. Det är framför allt den fina staden och den fina naturen som Borås invånare brukar nämna när de berättar för andra om sin stad.
”Lokalbefolkningen är nöjd i alla destinationerna och det är ett viktigt kapital att förvalta. Att de pratar väl om sin stad betyder mycket, eftersom vi litar mer på vad andra människor säger när de berättar om en plats än på budskap vi når via marknadsföringskanaler. Det är också invånarna besökarna möter på platsen.” Säger Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.
Stadens attraktioner och natur är viktiga reseanledningar
Evenemangen är inte bara viktiga för invånarnas stolthet. De stärker också platsens varumärke på lång sikt och bidrar till att besökarna får en bra upplevelse. Det är däremot bara de riktigt stora evenemangen som är starka reseanledningar. Den främsta reseanledningen som respondenterna lyfter fram är att hälsa på vänner och bekanta. I Borås är även stadens attraktioner en viktig reseanledning och även naturen i och runt staden sticker ut som en viktig reseanledning.
”Resultatet hade kanske sett annorlunda ut om undersökningen hade gjorts under en annan del av året. Under sommaren, då undersökningen genomfördes, har destinationerna ofta tillräckligt stor attraktionskraft i sig. Evenemangen är ofta reseanledningar under andra perioder.” Säger Hans Wessblad.
Han tillägger att reserestriktionerna inte har påverkat resandet nämnvärt i de destinationer som medverkade i deras effektstudie. De har alla haft en acceptabel beläggning alla tre åren.
Borås har nått ett historiskt rekord i antalet gästnätter
2022 nådde Borås dessutom historiskt rekord i antalet gästnätter. Besökarvolymen har varit lägre för utländska besökare fram till sommaren 2021. Men det har delvis kompenserats av svenskars semestrande i Sverige.
”Det är fantastiskt att se den stolthet och det engagemang som finns bland Boråsarna. En effektstudie blir också ett kvitto på att vi satsar på rätt typ av evenemang, där vi bland annat har ett SM i Mathantverk på gång i år och SM-veckan vinter 2025.” Säger Henrik Björnander, Projektledare, Borås TME.
Fakta om undersökningen:
Studien har genomförts av Borås TME och Linnéuniversitetet tillsammans med ytterligare sju destinationer runt om i landet: Kalmar, Halmstad, Karlskrona, Karlstad, Oskarshamn, Umeå och Växjö.
Under 2020, 2021 och 2022 genomfördes enkäter med besökare och invånare under perioden juli–augusti. Dessutom har inkvarteringsstatistik samlats in från SCB/Tillväxtverket.
Undersökningen leddes av Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.
- Text: Borås TME
- Foto: Borås TME
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-