-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har under år arbetat med besöksnäringen för att belysa företags behov av stöd för omställning och utveckling. Nu har resultatet av projektet presenterats. Det visar att insatserna och aktiviteterna har varit mycket stärkande för besöksnäringen.
Bakgrund till projektet
Under hösten 2020 förde Region Örebro län dialog med olika representanter för Turism och Besöksnäring i Örebro län. För att belysa företag inom besöksnäringens behov av stöd för omställning och utveckling.
Dialogen visade att det fanns ett behov av stöd för omställning, rådgivning, samverkan, paketering och affärsutveckling. Det visade sig att det saknades en resurs med branschkunskap och erfarenhet som kunde stötta företagen i sitt utvecklingsarbete. Kommunerna själva hade inte dessa möjligheter.
Så inom ramen för utlysningen ”Utveckla företagens affärs- och produktutveckling i destinationer” från Tillväxtverket anställde Region Örebro län en företagskoordinator i maj 2021.
”I Örebro län finns många företag och föreningar som är verksamma inom besöksnäringen. Näringen skapar en hel del arbeten och den spelar en viktig och betydelsefull roll för regionens attraktionskraft och utveckling.” Säger regionråd Charlotta Englund (C).
Resultatet är mycket positivt
Aktiviteter där företagarna inom besöksnäringen har haft möjligheter att utvecklas inom har varit flera. Bland andra kan nämnas områdena marknadsföring, paketering, naturturism, hållbarhetsarbete och digitalisering samt översättning av webbplatser.
Insatserna för företagen har upplevts som värdefulla och konkreta. Det har gjort att fler företag deltagit eller visat intresse för att delta på fler aktiviteter i projektet. Till exempel så svarar 37 procent av företagen att de redan har utvecklat en ny upplevelseprodukt genom att ha deltagit i projektet.
”När vi utvärderat insatserna så ser vi tydligt att de olika delarna i projektet har skapat en positiv förflyttning hos företagen. Bara det att 61 procent anser att insatserna har stärkt förmågan att utveckla nya besöksanledningar i hög eller ganska hög utsträckning. Eller att hela 72 procent av de som tagit del av någon form av rådgivning inom olika behov menar att det har hjälpt till med utvecklingen av företaget är ju helt fantastiskt.” Säger Jenny Ahlgren, utvecklingsledare Region Örebro län.
Hela rapporten finns att ta del av här.
Läs mer om Örebro på Turismnytt här.
- Text: Region Örebro län
- Foto: Region Örebro län
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-