söndag 7 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
    • Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
    • Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
    • Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • skidåkare
    2016-05-27 12:52

    Så gick det för skidanläggningarna

    Vill du veta hur det gick för skidanläggningarna säsongen 2015/2016?

    Det är helt avgörande för en skidanläggning om man kan erbjuda sina gäster bra och hållbar snö. Dagens gäst vill vara aktiv så det är viktigt att man kan erbjuda ett större utbud av både aktiviteter och hyrutrustning. Några av utmaningarna är att kunna erbjuda en reguljär verksamhet när det gäller till exempel marknadsföring, energifrågor, arbetsmiljö och säkerhet. Man måste nyttja de digitala kanalerna men man får aldrig glömma bort det personliga mötet med gästen.

    För hela branschen gäller det att skapa ett gott rykte och inte att man ”bara” talar om snötillgång. Man måste få till exempel fler lärare att tala gott om skidåkning bland ungdomar.

    Totalt antal gästdagar har ökat (1,9 miljoner svenskar) under säsongen 2015/2016 men det har varit svårare att locka till sig besatta skidåkare. Kanske finns en del av de besatta skidåkarna bland flyktingarna – en stor potentiell målgrupp.

    Snötillgången var dålig i början av säsongen då det var för varmt i luften. De flesta skidanläggningar rapporterar dock en bra säsong då mars var den bästa månaden. Man ser att många vågar investera nu och de kommande åren.

    Totalt såldes skipass för 1,38 miljarder kronor, en ökning med 6,2 procent.

    Omsättning för skipass (liftkort) i Sveriges 15 största skidområden/-anläggningar säsongen 2015-16 (preliminära uppgifter SLAO juni 2016):

    2015-16 Ökning/minskning Förändring %* Marknads-
    Område/anläggning mkr mkr* andel %
    Sälen** 404,5 -1,8 0% 29,3
    Åre–Edsåsdalen 250,4 24,1 11% 18,1
    Vemdalen 132,6 10,6 9% 9,6
    Idre Fjäll*** 78,9 5,3 7% 5,7
    Romme 68,8 11,9 21% 5,0
    Funäsdalen**** 67,2 0,1 0% 4,9
    Branäs 63,4 8,1 15% 4,6
    Hemavan-Tärnaby 35,0 2,9 9% 2,5
    Kungsberget 24,8 0,9 4% 1,8
    Järvsö 22,5 3,2 17% 1,6
    Lofsdalen 20,7 0,3 1% 1,5
    Orsa Grönklitt 15,0 0,8 6% 1,1
    Vallåsen 14,3 6,5 83% 1,0
    Isaberg 13,8 3,2 30% 1,0
    Björkliden/Riksgränsen 12,9 0,6 5% 0,9
    Summa 15 största 1224,8 76,7 88,8%

    * Jämfört med närmast föregående skidsäsong, 2014-2015
    ** Lindvallen, Tandådalen-Hundfjället, Stöten och Kläppen
    *** Idre, Grövelfjäll, Fjätervålen
    **** Ramundberget, Funäsdalsberget, Tänndalen, Tännäskröket, Kappr

     

    Rapporter från skidanläggningarna (i bokstavsordning):

     

    Alebacken
    Dåligt med snö i början av säsongen. Dock kom snön lagom till att man kunde arrangera Ale Invite 2016. Eventet lockade 14.000 besökare.

    Bjästabacken
    God uppslutning under Seniorveckan och under skotertävlingarna. Även arrangerat barndagar där barn får åka skidor gratis.

    Branäs
    Rapporterar en lyckad säsong med nyheter, många nöjda gäster och god omdömen.

    Anläggningen har kunnat hålla största delen av skidområdet öppet säsongen igenom. Pisterna har levt upp till en hög standard och skidåkningen har varit bra.

    Inför den gångna säsongen presenterades flera stora nyheter på Branäs anläggning. En av de största var Mountain Lodge, ett sort lägenhetshotell uppe på Branäsberget motsvarande redan befintliga Ski Lodge i byn. Aspenterrassen är också nytt för vintern och också detta lägenheter på berget. Utökandet av fler boenden har genererat i fler boendenätter och gäster vilket resulterat i ännu en rekordsäsong. I samband med de nya boendena lanserades flera nya restauranger och stora delar av det tidigare restaurangutbudet fick en rejäl upprustning.

    Barnområdet Nordpolen både flyttades och utökades. Man lanserade även upplevelsepisten Nintendo land som är en spännande och mycket uppskattad slinga bland de yngre åkarna. I pisten som ligger i området vid Östersjöliften på berget får de träffa figurer som Super Mario och andra kända Nintendokaraktärer.

    Dundret

    En ny stollift har bidragit till den ökade omsättningen under säsongen. Under påsken fördubblades omsättningen i jämförelse med året innan.

    Så gick det för skidanläggningarna
    På fotot: VD Monica Åijä-Lenndin och delägare Patrick Burman

    De flesta besökare under vintern bor i regionen.

    Gällivare kommun har under säsongen erbjudit besökarna gratis längdskidåkning på bland annat Hellners stadion – vilket varit populärt.

    Utmaningen framöver ligger i att skapa fler boenden.

    Ekebyhovsbacken
    Slog rekord under säsongen trots sen start.

    Fjätervålen
    Fjätervålens skidanläggning har haft en bra säsong

    Utmaningen är att kunna erbjuda ”eget” boende – inte bara enskilda stugor via förmedling som idag.

    Under sommaren 2017 kommer man att satsa mycket på att skapa bra underlag i skidbackarna inför kommande vinter.

    Flottsbro
    Trots sen säsongsstart har resten av säsongen varit bra med god tillgång till snö.

    Så gick det för skidanläggningarna
    På fotot: Andreas Häggqvist

    Ökat besöksantal under påsken.

    Arbete med att utveckla snösystemet pågår med hjälp av vatten från Mälaren.

    Funäsdalen
    Julen 2014 invigdes FunäsGondolen som man kan ta till toppen av Funäsdalsberget. Dalstationen ligger mitt emot Hotell Funäsdalen. För att förverkliga projektet bildades ett nytt bolag – Funäsdalens Gondolbana AB – som ägs av turistnäringen, företag och privatpersoner i området. Driften sköts av Funäsdalen Berg & Hotell.

    Grönklitt
    Mycket bra säsong med bra tillgång på snö och besökare.

    Ny fyrstolslift har ökat tillgängligheten och flödet i backarna.

    Storsatsning på att locka barnfamiljer med ny skidkarusell, åkband i barnbacken och upprustad miljö runt backarna.

    Hassela Ski Resort
    Arbete med att skapa en bokningsbar webbsida pågår.
    Bra säsong.
    Hemavan / Tärnaby
    Nya stora investeringar i snökanonsystem, belysning och topprestaurangen Björk har bidragit till en lyckad säsongen.

    Arbetet med att utveckla helhetsupplevelsen med hjälp av samarbeten med partners fortsätter. Man samarbetar bland annat med Nausta bryggeri och lokala lamm och fiskleverantörer.

    Under säsongen har man erbjudit 1.200 bäddar men ser över möjligheterna att utöka antalet inför kommande säsonger.

    Man ser stor potential i och med flygplatsens utveckling.

    Under påsken slog man besöksrekord.

    Idre Fjäll
    Rapporterar en fantastisk säsong – den bästa hitintills.

    Öppnade för säsongen, både för längd- och utförsskidåkning, i slutet av oktober 2015.

    Även denna säsong har man sett att många skidlandslag förlägger en del av sin träningstid i Idre Fjäll.

    En stor händelse under säsongen var att Ski Cross världscupen höll tävlingar i Idre Fjäll. Evenemanget sågs av många miljoner tittare runt om i världen.

    Isaberg Mountain Resort

    Bra säsong.

    Järvsöbacken

    Efter en rekordsäsong med 187 000 besök förra vintern satsar Järvsöbacken vidare i anslutning till Bergshotellet med nytt barnområde med lift, tre nya rullband och belysning. Från toppen till sydsidan installeras också transportbelysning så man kan åka skidor till sydsidan även kvällstid.

    Den 18 september slog Järvsö upp dörrarna till byns nya ski-in ski-out-hotell och bike-in bike-out-hotell, Bergshotellet, mitt i skidsystemet. Med 52 familjerum och sammanlagt 250 bäddar finns rum för allt från romantisk tvåsamhet till den stora familjen med massor av utrustning. I gourmetrestaurangen med utsikt över berget finns plats för 180 gäster. Krögare på Bergskrogen är prisbelönte Pär Johansson, som även driver Växbo Krog och Bollnäs Kulturkrog. Han utlovar en gastronomisk mix av Hälsingland, Italien och Frankrike.

    Järvsöbacken gör i år en jättesatsning på barnfamiljerna – de dubblerar kapaciteten och möjligheterna för barnen och bygger ett helt nytt barnområde i anslutning till Bergshotellet.

    Järvsöbacken öppnade även en ny skidshop, skiduthyrning, skipassförsäljning och skidskolebokning i Bergshotellet. För att säkra snötillgången i backarna byggdes snösystemet ut för att göra snö i nya barnområdet och att snabbare lägga snö i övriga systemet.

    Kläppen Ski Resort

    Snowboard och Fresskiing SM hölls under säsongen i Kläppen vilket lockade många besökare.

    Klövsjö

    Fick under säsongen klartecken för finansiering av en ny skidlift.

    Rapporterar en bra säsong.

    Kungsberget
    Ägs av Branäsgruppen.
    Anläggningen har haft sin bästa säsong hittills. Beläggningen låg 10% högre än vanligt.
    Satsningar på längre boendeperioder och grupper/konferensbesökare har genomförts.
    Nu planeras det för att ersätta Kungsliftarna med en 8-stolslift, bygga ett nytt skidområde på södra sidan av berget och utöka antal bäddar. En total investering på 180 miljoner kronor.

    Riksgränsen

    Björkliden/Riksgränsen omsättning ökade med 5 procent under vintern 2015/2016.

    Romme Alpin
    Rapporterar en ökning av gäster under säsongen.
    De flesta gäster resor dit över dagen eller övernattar ett par nätter.
    Säsongen inleddes med bitvis väldigt mild väderlek fram till mellandagarna. Från nyåret tog säsongen fart på allvar. Haft utmärkta förhållanden i backarna och skidsuget har varit stort. Sportlovsveckorna kom med kanonväder och upp emot 6.000 dagliga besökare. Större kapacitet i skiduthyrningen har kunnat serva Under påsken var det bra med besökare och fullbokat hotell.

    Rommes kökschef Sabina Hebert med stab har denna säsongen erbjudit mera matlagning från grunden av mera närproducerade råvaror. Detta har fått tummen upp i många gästkommentarer.

    Stöten

    Lanserat en ny webbsida.

    Stöten Adventure öppnades.

     

    Säfsen

    24 nybyggda lägenheter stod färdiga att hyras ut under säsongen.

    Barnens skidland som var förra årets nyhet utvecklas och här kan hela familjen hänga, trivas, grilla och det är den självklara nedfarten för första åket på skidor för både barn och vuxna.

    Några andra nyheter för säsongen var fritt Wifi i caféet och restaurangen i backen, en utvecklad skidshop och ett utökat snösystem. Fler avstigningsmöjligheter från liftarna gav fler alternativ och nya möjligheter att välja var och hur man vill åka.

    Vallåsen
    Ägs av Branäsgruppen.
    Anläggningen kunde öppna den 8 januari 2016 och haft öppet i 67 dagar.
    Bra förhållanden med snö hela säsongen.
    Platschef Jesper Malmquist är mycket nöjd och tackar för en fin säsong, men redan nu börjar planeringen inför nästa.

     

    Källor: Respektive skidanläggning

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-11-28 21:01

      Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

      Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet