måndag 10 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
    • Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
    • Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
    • Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • skidåkare
    2016-05-27 12:52

    Så gick det för skidanläggningarna

    Vill du veta hur det gick för skidanläggningarna säsongen 2015/2016?

    Det är helt avgörande för en skidanläggning om man kan erbjuda sina gäster bra och hållbar snö. Dagens gäst vill vara aktiv så det är viktigt att man kan erbjuda ett större utbud av både aktiviteter och hyrutrustning. Några av utmaningarna är att kunna erbjuda en reguljär verksamhet när det gäller till exempel marknadsföring, energifrågor, arbetsmiljö och säkerhet. Man måste nyttja de digitala kanalerna men man får aldrig glömma bort det personliga mötet med gästen.

    För hela branschen gäller det att skapa ett gott rykte och inte att man ”bara” talar om snötillgång. Man måste få till exempel fler lärare att tala gott om skidåkning bland ungdomar.

    Totalt antal gästdagar har ökat (1,9 miljoner svenskar) under säsongen 2015/2016 men det har varit svårare att locka till sig besatta skidåkare. Kanske finns en del av de besatta skidåkarna bland flyktingarna – en stor potentiell målgrupp.

    Snötillgången var dålig i början av säsongen då det var för varmt i luften. De flesta skidanläggningar rapporterar dock en bra säsong då mars var den bästa månaden. Man ser att många vågar investera nu och de kommande åren.

    Totalt såldes skipass för 1,38 miljarder kronor, en ökning med 6,2 procent.

    Omsättning för skipass (liftkort) i Sveriges 15 största skidområden/-anläggningar säsongen 2015-16 (preliminära uppgifter SLAO juni 2016):

    2015-16 Ökning/minskning Förändring %* Marknads-
    Område/anläggning mkr mkr* andel %
    Sälen** 404,5 -1,8 0% 29,3
    Åre–Edsåsdalen 250,4 24,1 11% 18,1
    Vemdalen 132,6 10,6 9% 9,6
    Idre Fjäll*** 78,9 5,3 7% 5,7
    Romme 68,8 11,9 21% 5,0
    Funäsdalen**** 67,2 0,1 0% 4,9
    Branäs 63,4 8,1 15% 4,6
    Hemavan-Tärnaby 35,0 2,9 9% 2,5
    Kungsberget 24,8 0,9 4% 1,8
    Järvsö 22,5 3,2 17% 1,6
    Lofsdalen 20,7 0,3 1% 1,5
    Orsa Grönklitt 15,0 0,8 6% 1,1
    Vallåsen 14,3 6,5 83% 1,0
    Isaberg 13,8 3,2 30% 1,0
    Björkliden/Riksgränsen 12,9 0,6 5% 0,9
    Summa 15 största 1224,8 76,7 88,8%

    * Jämfört med närmast föregående skidsäsong, 2014-2015
    ** Lindvallen, Tandådalen-Hundfjället, Stöten och Kläppen
    *** Idre, Grövelfjäll, Fjätervålen
    **** Ramundberget, Funäsdalsberget, Tänndalen, Tännäskröket, Kappr

     

    Rapporter från skidanläggningarna (i bokstavsordning):

     

    Alebacken
    Dåligt med snö i början av säsongen. Dock kom snön lagom till att man kunde arrangera Ale Invite 2016. Eventet lockade 14.000 besökare.

    Bjästabacken
    God uppslutning under Seniorveckan och under skotertävlingarna. Även arrangerat barndagar där barn får åka skidor gratis.

    Branäs
    Rapporterar en lyckad säsong med nyheter, många nöjda gäster och god omdömen.

    Anläggningen har kunnat hålla största delen av skidområdet öppet säsongen igenom. Pisterna har levt upp till en hög standard och skidåkningen har varit bra.

    Inför den gångna säsongen presenterades flera stora nyheter på Branäs anläggning. En av de största var Mountain Lodge, ett sort lägenhetshotell uppe på Branäsberget motsvarande redan befintliga Ski Lodge i byn. Aspenterrassen är också nytt för vintern och också detta lägenheter på berget. Utökandet av fler boenden har genererat i fler boendenätter och gäster vilket resulterat i ännu en rekordsäsong. I samband med de nya boendena lanserades flera nya restauranger och stora delar av det tidigare restaurangutbudet fick en rejäl upprustning.

    Barnområdet Nordpolen både flyttades och utökades. Man lanserade även upplevelsepisten Nintendo land som är en spännande och mycket uppskattad slinga bland de yngre åkarna. I pisten som ligger i området vid Östersjöliften på berget får de träffa figurer som Super Mario och andra kända Nintendokaraktärer.

    Dundret

    En ny stollift har bidragit till den ökade omsättningen under säsongen. Under påsken fördubblades omsättningen i jämförelse med året innan.

    Så gick det för skidanläggningarna
    På fotot: VD Monica Åijä-Lenndin och delägare Patrick Burman

    De flesta besökare under vintern bor i regionen.

    Gällivare kommun har under säsongen erbjudit besökarna gratis längdskidåkning på bland annat Hellners stadion – vilket varit populärt.

    Utmaningen framöver ligger i att skapa fler boenden.

    Ekebyhovsbacken
    Slog rekord under säsongen trots sen start.

    Fjätervålen
    Fjätervålens skidanläggning har haft en bra säsong

    Utmaningen är att kunna erbjuda ”eget” boende – inte bara enskilda stugor via förmedling som idag.

    Under sommaren 2017 kommer man att satsa mycket på att skapa bra underlag i skidbackarna inför kommande vinter.

    Flottsbro
    Trots sen säsongsstart har resten av säsongen varit bra med god tillgång till snö.

    Så gick det för skidanläggningarna
    På fotot: Andreas Häggqvist

    Ökat besöksantal under påsken.

    Arbete med att utveckla snösystemet pågår med hjälp av vatten från Mälaren.

    Funäsdalen
    Julen 2014 invigdes FunäsGondolen som man kan ta till toppen av Funäsdalsberget. Dalstationen ligger mitt emot Hotell Funäsdalen. För att förverkliga projektet bildades ett nytt bolag – Funäsdalens Gondolbana AB – som ägs av turistnäringen, företag och privatpersoner i området. Driften sköts av Funäsdalen Berg & Hotell.

    Grönklitt
    Mycket bra säsong med bra tillgång på snö och besökare.

    Ny fyrstolslift har ökat tillgängligheten och flödet i backarna.

    Storsatsning på att locka barnfamiljer med ny skidkarusell, åkband i barnbacken och upprustad miljö runt backarna.

    Hassela Ski Resort
    Arbete med att skapa en bokningsbar webbsida pågår.
    Bra säsong.
    Hemavan / Tärnaby
    Nya stora investeringar i snökanonsystem, belysning och topprestaurangen Björk har bidragit till en lyckad säsongen.

    Arbetet med att utveckla helhetsupplevelsen med hjälp av samarbeten med partners fortsätter. Man samarbetar bland annat med Nausta bryggeri och lokala lamm och fiskleverantörer.

    Under säsongen har man erbjudit 1.200 bäddar men ser över möjligheterna att utöka antalet inför kommande säsonger.

    Man ser stor potential i och med flygplatsens utveckling.

    Under påsken slog man besöksrekord.

    Idre Fjäll
    Rapporterar en fantastisk säsong – den bästa hitintills.

    Öppnade för säsongen, både för längd- och utförsskidåkning, i slutet av oktober 2015.

    Även denna säsong har man sett att många skidlandslag förlägger en del av sin träningstid i Idre Fjäll.

    En stor händelse under säsongen var att Ski Cross världscupen höll tävlingar i Idre Fjäll. Evenemanget sågs av många miljoner tittare runt om i världen.

    Isaberg Mountain Resort

    Bra säsong.

    Järvsöbacken

    Efter en rekordsäsong med 187 000 besök förra vintern satsar Järvsöbacken vidare i anslutning till Bergshotellet med nytt barnområde med lift, tre nya rullband och belysning. Från toppen till sydsidan installeras också transportbelysning så man kan åka skidor till sydsidan även kvällstid.

    Den 18 september slog Järvsö upp dörrarna till byns nya ski-in ski-out-hotell och bike-in bike-out-hotell, Bergshotellet, mitt i skidsystemet. Med 52 familjerum och sammanlagt 250 bäddar finns rum för allt från romantisk tvåsamhet till den stora familjen med massor av utrustning. I gourmetrestaurangen med utsikt över berget finns plats för 180 gäster. Krögare på Bergskrogen är prisbelönte Pär Johansson, som även driver Växbo Krog och Bollnäs Kulturkrog. Han utlovar en gastronomisk mix av Hälsingland, Italien och Frankrike.

    Järvsöbacken gör i år en jättesatsning på barnfamiljerna – de dubblerar kapaciteten och möjligheterna för barnen och bygger ett helt nytt barnområde i anslutning till Bergshotellet.

    Järvsöbacken öppnade även en ny skidshop, skiduthyrning, skipassförsäljning och skidskolebokning i Bergshotellet. För att säkra snötillgången i backarna byggdes snösystemet ut för att göra snö i nya barnområdet och att snabbare lägga snö i övriga systemet.

    Kläppen Ski Resort

    Snowboard och Fresskiing SM hölls under säsongen i Kläppen vilket lockade många besökare.

    Klövsjö

    Fick under säsongen klartecken för finansiering av en ny skidlift.

    Rapporterar en bra säsong.

    Kungsberget
    Ägs av Branäsgruppen.
    Anläggningen har haft sin bästa säsong hittills. Beläggningen låg 10% högre än vanligt.
    Satsningar på längre boendeperioder och grupper/konferensbesökare har genomförts.
    Nu planeras det för att ersätta Kungsliftarna med en 8-stolslift, bygga ett nytt skidområde på södra sidan av berget och utöka antal bäddar. En total investering på 180 miljoner kronor.

    Riksgränsen

    Björkliden/Riksgränsen omsättning ökade med 5 procent under vintern 2015/2016.

    Romme Alpin
    Rapporterar en ökning av gäster under säsongen.
    De flesta gäster resor dit över dagen eller övernattar ett par nätter.
    Säsongen inleddes med bitvis väldigt mild väderlek fram till mellandagarna. Från nyåret tog säsongen fart på allvar. Haft utmärkta förhållanden i backarna och skidsuget har varit stort. Sportlovsveckorna kom med kanonväder och upp emot 6.000 dagliga besökare. Större kapacitet i skiduthyrningen har kunnat serva Under påsken var det bra med besökare och fullbokat hotell.

    Rommes kökschef Sabina Hebert med stab har denna säsongen erbjudit mera matlagning från grunden av mera närproducerade råvaror. Detta har fått tummen upp i många gästkommentarer.

    Stöten

    Lanserat en ny webbsida.

    Stöten Adventure öppnades.

     

    Säfsen

    24 nybyggda lägenheter stod färdiga att hyras ut under säsongen.

    Barnens skidland som var förra årets nyhet utvecklas och här kan hela familjen hänga, trivas, grilla och det är den självklara nedfarten för första åket på skidor för både barn och vuxna.

    Några andra nyheter för säsongen var fritt Wifi i caféet och restaurangen i backen, en utvecklad skidshop och ett utökat snösystem. Fler avstigningsmöjligheter från liftarna gav fler alternativ och nya möjligheter att välja var och hur man vill åka.

    Vallåsen
    Ägs av Branäsgruppen.
    Anläggningen kunde öppna den 8 januari 2016 och haft öppet i 67 dagar.
    Bra förhållanden med snö hela säsongen.
    Platschef Jesper Malmquist är mycket nöjd och tackar för en fin säsong, men redan nu börjar planeringen inför nästa.

     

    Källor: Respektive skidanläggning

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Debattartikel om Värmlands infrastruktur
    2025-11-09 21:23

    Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

    En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel

  • Fartyget Aurora Botnia som seglar rutten Vasa och Umeå.
    2025-11-09 19:39

    Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå

    Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.

  • Business Region Gotland
    2025-11-08 11:11

    Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland

    Ett viktigt beslut för Gotlands framtid

  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-01 00:36

      +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

      Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet