måndag 27 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
    • Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
    • Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
    • Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Liseberg i Göteborg.
    2024-05-10 20:36

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.

    Det blev en bra april med hotellsiffror liknande 2023 och nu väntar en maj-månad när efterfrågan drivs av evenemang och möten. Utländska gäster ökade starkt första kvartalet.

    Bra efterfrågan i april på grund av möten och mässor

    Efterfrågan på hotellrum var fortsatt stabil under april, med antal sålda rum och snittpris nära förra årets nivå. Detta drevs främst av möten och mässor under andra halvan av månaden. Särskild hög hotellbeläggning i samband med Öl- och Whiskymässan, som vanligtvis lockar en bred publik och utställare från mikrobryggerier till whisky- och ölimportörer.

    Månadssiffrorna indikerar samtidigt utmaningar för de äldre hotellen till följd av de senaste årens kapacitetsutveckling. Vilket påverkar kundunderlag och lönsamhet på kort sikt.

    En fortsatt osäkerhet inför sommarmånaderna

    Bokningsläget inför maj ser lovande ut, särskilt i samband med mässor och konferenser; från fordonselektronikmässan till ESGAR, världens största möte om gastroenterologi och abdominal radiologi. Över 70 procent av hotellrummen är bokade i samband med Göteborgsvarvet.

    Det råder dock fortsatt osäkerhet inför juni och juli. Utanför perioder med stora evenemang tenderar besökare boka mer spontant och i sista minuten.

    Resande inom Sverige ser ut att bli en prioritet för svenskar

    Den svaga svenska kronan gör utlandssemestern dyr, och osäkerheten i konjunkturläget pekar på att resande inom Sverige förblir en prioritet för svenskar.

    Dessutom har erfarenheter från föregående års extremvärme i kombination med en svag krona ökat intresset för nordiska destinationer. Vilket märks även i ökade bokningar hos resebyråer och bokningsplattformar.

    Vårens viktigaste mötesmässa

    När mötesindustrin träffas på IMEX i Frankfurt 14 – 16 maj är givetvis Göteborg med. I år har de en speciell nyhet att berätta om. Den handlar om hur Göteborg kan visa upp destinationen för fler på ett nytt sätt. Läs mer om det i den här artikeln.

    Gör det enkelt för besökare att sprida upplevelsen

    Sommaren står generellt för cirka 35 procent av årets övernattningar på hotell, stugor och vandrarhem. Två av fem svenska besökare under sommaren är ambassadörer som skulle rekommendera destinationen starkt till vänner och bekanta. Bland dem är kvinnor i åldern 31-45 år och barnfamiljer något överrepresenterade. Vänner eller partnern är lika vanliga resesällskap som barnfamiljen.

    För att sprida positiva omdömen om Göteborg behöver man hjälpas åt att underlätta och uppmuntra ambassadörerna att dela sina positiva destinationsupplevelser. Både på egna sociala medieplattformar och på viktiga recensions- eller bokningssajter. Det skulle stärka både destinationens synlighet och trovärdighet.

    Gemensamt för ambassadörerna är att de tar del av utbudet i högre utsträckning än andra samt är mer hållbarhetsmedvetna, särskilt avseende miljöcertifierad boende och ekologisk eller lokalproducerat mat. Dessutom har de en mer positiv helhetsupplevelse. Flera av dem tycker att Göteborg är en prisvärd destination. Allt detta kan nyttjas i kommunikationen både innan, under och efter besöket.

    Danskar och norrmän prioriterar resor

    Danmark och Norge står för mer än 30 procent av destinationens utländska övernattningar (2023).

    Norge är den främsta utlandsmarknaden. Gästnätterna från Norge återhämtade sig snabbt efter pandemin och överträffade 2019 års nivåer med 14% redan under 2022. Under första kvartalet i år ökade norska övernattningar med rekordhöga 33 procent jämfört med 2023. På nationell nivå förväntas de fortsätta att utvecklas starkt både under 2024 och 2025.

    Danska gästnätter ökade kraftigt innan pandemin; 7 procent årligen under 2013–2019. Detta kan jämföras med en tillväxt på 4 procent av norska övernattningar under samma period. En dansk återhämtning och en rekordstark tillväxt till följd av valutaeffekten blev tydlig under 2023. Med en ökning på 45 procent i danska övernattningar jämfört med året innan. Denna tillväxttrend fortsatte under första kvartalet 2024 med en ökning på 54 procent, och en fördubbling av danska övernattningar jämfört med 2019. Trenden förväntas hålla i sig under resten av året tack vare en stark dansk ekonomi.

    I höstas planerade cirka 30 procent av norrmännen att resa till Sverige inom de kommande 12 månaderna enligt Kairos Travel Trend Report. Andelen danskar med planer på en sverigeresa ökade från 16 procent i slutet av 2022 till 21 procent i slutet av 2023. Både danskar och norrmän har sparat pengar för framtida resor.

    Fakta mars & april:

    ◆ Mars 2024 visade en starkare tillväxt av gästnätter än månaderna innan. En ökning med 10% jämfört med förra året.

    ◆ Utländska övernattningar ökade med en imponerande 56%. Både Norge och Danmark har varit särskilt drivande med en dubblering av övernattningarna från båda länderna.

    ◆ Den svenska marknaden följer ett liknande mönster som tidigare. Med färre övernattningar jämfört med föregående år (-3%), men fortfarande en ökning jämfört med 2019 (+6%).

    ◆ Göteborg fortsatte att överträffa storstadsregionerna Stockholm och Malmö i övernattningstillväxt. Utländska övernattningar ökade även i de andra storstadsregionerna.

    ◆ Under det första kvartalet ökade gästnätterna totalt sett med 3% jämfört med föregående år och med 14% jämfört med 2019. Främst drivet av de utländska marknaderna

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024

    Källor och merläsning:

    ◈ Hotel Market Update Annordia APR 2024.
    ◈ PowerPoint-presentation.
    ◈ Climate Change & Tourism in Europe – ETC Corporate.
    ◈ Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge.
    ◈ Resebokningarna rusade när återbäringen kom.
    ◈ Norska marknad: Hur ser norrmän på Sverige som semesterdestination?
    ◈ Dansk marknad: Hur ser danskar på Sverige som semesterdestination?
    ◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024
    ◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
    ◈ Besökarundersökning Göteborg & Co april 2023.
    ◈ Kairos Future Travel Trend Report 2023.

    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
    Tweet
  • Scandic Anglais - besöksnäring
    2025-10-27 06:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25

    Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Hotel Svea från havet
    2025-10-27 01:23

    Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare

    Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia

  • Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key för sin enastående destination i norra Sverige.
    2025-10-26 23:54

    Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination

    Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.

  • Initiativet från Visit Skåne sker i samarbete med kommunerna i Ett Skånskt Partnerskap.
    2025-10-26 23:33

    Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan

    Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.

  • Från ECT Travel (UK) hemsida om textilresan till Jämtland Härjedalen.
    2025-10-24 22:46

    Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa

    Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.

  • Sex besöksnäringsföretag är finalister i Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare.
    2025-10-23 19:48

    Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare

    Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.

  • Skidaktörerna Freeride och r360 inleder ett samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet.
    2025-10-21 23:14

    Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet

    Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.

  • Spökköping – upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping.
    2025-10-21 20:12

    Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten

    Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.

  • Duplantis besöksnäring
    2025-10-20 05:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Visita logga.
    2025-10-20 03:28

    Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten

    Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-20 05:24

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...

    • 2025-10-18 01:00

      Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund

      För femte året i rad arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av pr...

    • 2025-10-20 03:28

      Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten

      I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....

    • 2025-10-18 16:58

      Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards

      Anu Ala-Outinen, grundare av Moder, har tilldelats Årets entreprenör vid det prestigefy...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet