-
Så aktiva är besöksnäringen på Instagram
Sociala medier-bloggaren Hans Kullin har på sin blogg uttryckt förvåning över det svala intresset för Instagram hos bland annat kommuner. Detta gör han i samband med att rapporten ”Svenskarna och internet 2015” har publicerats.
Fyrtio procent av svenskarna använder sig av Instagram vilket skapar möjligheter för bland annat besöksnäringen att nå potentiella kunder.
Av kommunerna är det 137 stycken som är aktiva på Instagram enligt Hans Kullin. Ett problem är att privatpersoner köpt upp kommuners namn så att kommunerna måste välja annat namn. En annan svårighet är att folk då tror att det är kommunen som står bakom namnet fastän det inte är det.
Turistbyråerna har löst namnfrågan genom att kalla sig visitx. Andra har valt att kalla sig @stadensnamnvarmtvalkommen.
De här är besöksnäringens största på Instagram:
- @visitstockholm: 49400 följare. Drivs av Stockholm Visitors Board. Hashtag: #visitstockholm
- @goteborg.com: 13100 följare. Hashtag:#thisisgbg
- @jkpg: Jönköping. 8833 följare. Hashtag:#jkpg
- @attraktiva oskarshamn: 3895 följare. Hashtag: #oskarshamn
- @gavlestad: Gävle. 3646 följare. Hashtag:#sharegavle
- @destinationhalmstad: 3387 följare. Hashtag: #destinationhalmstad
- @visithelsingborg: 3119 följare. Hashtag: #visithelsingborg
- @govaxjo: 2705 följare. Hashtag: #govaxjo
- @landskronastad: 2565 följare.
- @inorrkoping: 1906 följare. Hashtag: #inorrkoping
Sveriges tredje största stad Malmö har cirka 1000 följare och saknas på tio-i-topp men finns med på bland de 30 mest aktiva konton.
Hans Kullins råd till mål och strategier på Instagram
- Använd rotationskonton för omväxling och för att enklare fylla kontot med bilder löpande
- Använd en tydlig lokal hashtag. Det ger ökad uppmärksamhet för egna bilder och ger möjlighet att kuratera andras bilder.
- Geotagga bilder. Det synliggör de platser som marknadsförs och kan ge ytterligare lite uppmärksamhet för egna bilder då andra söker på platsen.
- Kvalitet är viktigt. Jönköpings konto innehåller bilder av hög kvalitet vilket ger en attraktiv bild av kommunen och lockar fler följare. Det finns många personer som är duktiga på att fotografera och använda fotoappar. Bjud in dem, inspireras av dem och du kommer hitta nya vinklar och fantastiska bilder från din kommun.
Så här ser användningen ut i sociala medier i Sverige:
- Facebook – 70 %
- Instagram – 40 %
- Twitter – 22 %
- Linkedin – 22 %
- Snapchat – 21 %
Källa: Hans Kullin, IIS
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Flickrcom
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-