-
SCR rapporterar nytt rekordår för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB och Tillväxtverket visar att fler gäster än någonsin bodde på Sveriges campingplatser under 2022. Totalt uppgick antalet gästnätter till 17,1 miljoner, en ökning med 11 procent. 2022 blev campingboendet också det största turistboendet för Sveriges internationella sommarturister. Branschens logiintäkt uppgick till 2,6 miljarder SEK, en ökning med 19 procent.
Nytt rekord, tillväxt och ett större intresse för Sverige
Under 2022 återgick många turistbranscher till ett normalläge efter pandemin. För Sveriges campingplatser innebar det ett nytt rekordår och en stark internationell återhämtning inte minst från den norska marknaden.
”Det är ett mycket starkt 2022 som branschen nu summerar. Med nytt rekord, tvåsiffrig tillväxt och ett allt större intresse för Sverige som campingdestination. Vi ser att branschens investeringar ger resultat och möter både svenska och internationella gästers förväntningar.” Säger Peter Jansson, tf VD.
Camping förstahandsvalet för internationella sommarturister
Under semestermånaderna juni till augusti ökade antal övernattningar till 12,2 miljoner, en ökning med 13 procent jämfört med året innan. Under juni till augusti var 43 procent av Sveriges alla internationella turistövernattningar på en campingplats. Camping gick därmed förbi hotellboendet bland Sveriges internationella sommarturister.
”Att de internationella turisterna har hittat till oss i den här utsträckningen är oerhört glädjande. Samtidigt ser vi att de svenska gästnätterna faller tillbaka något efter pandemi-åren, men de ligger fortfarande kvar på en betydlig högre nivå än innan pandemin.” Säger Peter Jansson.
SCR har under de senaste åren förstärkt sin marknadsföring i Tyskland, Nederländerna och Norge. Bland annat genom ett utökat digitalt samarbete med den tyska motor- och turistorganisationen ADAC. I juni hålls också Europas största pressevent i branschen, när 30 tyska journalister besöker i Västsverige.
Sammanfattning av statistiken:
◆ Totalt antal gästnätter: 17,1 miljoner, en ökning med 11 procent jämfört med 2021.
◆ Internationella gästnätter: 4,1 miljoner, en ökning med 147 procent.
◆ Flest antal gästnätter på camping hade Västra Götalands län, med 3,35 miljoner. En ökning med 23 procent.
◆ Boendefördelning: husbil: 13 procent, husvagn: 68 procent, tält: 5 procent, stuga: 15 procent.
◆ Branschens logiintäkt ökade enligt Tillväxtverket med 19 procent till 2,6 miljarder SEK.Ladda ner information om statistiken på SCR:s hemsida här.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Adam Merking/SCR
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
-
Gästbloggare
-