-
Lönar det sig för kommuner att starta restaurangnätverk?
Många kommuner är väl insatta i vad besöksnäringen kan ge i form av till exempel nya invånare och skatteintäkter. I Umeå arbetar kommunen för att stärka besöksnäringen. Till exempel har man tagit initiativ till att skapa ett restaurangnätverk. I nätverket kan krögarna dela erfarenheter, skapa samarbeten och lära sig mer om hållbar mat. För kommunen är det viktigt att företagen är framgångsrika men man fokuserar också på att vara en drivande kraft inom hållbarhet och miljö.
Kommunen genomför nu en testomgång av nätverket och har bjudit in flera restauranger. I första testomgången medverkar restaurangerna REX, Hunger och Törst, Tapas och restaurang Gotthards. Under våren 2018 kommer nätverket att arbeta med att erbjuda kompetenshöjning, rådgivning och nätverkande . Då får restaurangerna praktiska verktyg för att stärka sitt hållbarhetsarbete. Ämnen som berörs är ekosystemtjänster, matens klimat- och miljöpåverkan, miljömärkning, energieffektivisering samt vatten- och kemikalieanvändning.
”- Det är en öppen och transparant process där vi inspireras av varandra och där vi öppet kommunicerar arbetet och resultatet med restauranggästerna och andra intresserade”, berättar projektledaren Philip Näslund från Umeå kommun.
Fler kommuner har skapat restaurangnätverk
Samma koncept som Umeå kommun använder för sitt restaurangnätverk används redan i Stockholm, Göteborg och i Malmö.
När testet med restaurangnätverk är utvärderat tar kommunen ställning till en eventuell fortsättning och utbyggnad.
”- Jag har goda förhoppningar om att restaurangerna ska komma framåt i sitt hållbarhetsarbete under det här året och hoppas att fler ska få möjlighet att gå med framöver”, säger Philip Näslund.
Här kan du läsa mer om restaurangnätverket Hållbara restauranger i Umeå kommun.
Fler artiklar om restaurangbranschen
Nya affärsutvecklingscheckar att söka för dig inom besöksnäringen
Källa: Umeå kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Umeå kommun
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-