-
Lönar det sig för kommuner att starta restaurangnätverk?
Många kommuner är väl insatta i vad besöksnäringen kan ge i form av till exempel nya invånare och skatteintäkter. I Umeå arbetar kommunen för att stärka besöksnäringen. Till exempel har man tagit initiativ till att skapa ett restaurangnätverk. I nätverket kan krögarna dela erfarenheter, skapa samarbeten och lära sig mer om hållbar mat. För kommunen är det viktigt att företagen är framgångsrika men man fokuserar också på att vara en drivande kraft inom hållbarhet och miljö.
Kommunen genomför nu en testomgång av nätverket och har bjudit in flera restauranger. I första testomgången medverkar restaurangerna REX, Hunger och Törst, Tapas och restaurang Gotthards. Under våren 2018 kommer nätverket att arbeta med att erbjuda kompetenshöjning, rådgivning och nätverkande . Då får restaurangerna praktiska verktyg för att stärka sitt hållbarhetsarbete. Ämnen som berörs är ekosystemtjänster, matens klimat- och miljöpåverkan, miljömärkning, energieffektivisering samt vatten- och kemikalieanvändning.
”- Det är en öppen och transparant process där vi inspireras av varandra och där vi öppet kommunicerar arbetet och resultatet med restauranggästerna och andra intresserade”, berättar projektledaren Philip Näslund från Umeå kommun.
Fler kommuner har skapat restaurangnätverk
Samma koncept som Umeå kommun använder för sitt restaurangnätverk används redan i Stockholm, Göteborg och i Malmö.
När testet med restaurangnätverk är utvärderat tar kommunen ställning till en eventuell fortsättning och utbyggnad.
”- Jag har goda förhoppningar om att restaurangerna ska komma framåt i sitt hållbarhetsarbete under det här året och hoppas att fler ska få möjlighet att gå med framöver”, säger Philip Näslund.
Här kan du läsa mer om restaurangnätverket Hållbara restauranger i Umeå kommun.
Fler artiklar om restaurangbranschen

Nya affärsutvecklingscheckar att söka för dig inom besöksnäringen

Källa: Umeå kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Umeå kommun
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-