-
Värdskap är avgörande om gästen kommer tillbaka
Nu satsar Swedish Lapland för fullt för att höja kvalitén på värdskapet inom besöksnäringen.
Häromveckan träffades tjugotvå personer som vill bli värdskapsinspiratörer i Skellefteå. Deltagarna fick vara med i en workshop och arbeta fram processtöd tillsammans med Värdskapet Sverige.
Mötet var den första aktiviteten där företagarna fick möjligheten att förbättra sitt bemötande av sina gäster. I utbildningen kommer man att kombinera lokala workshops med studiebesök och ett digitalt verktyg för utbildning inom regional och lokal kunskap,. Verktyget är byggt utifrån behov och förbättringsförslag som kartlagts i intervjuer med 50 besöksnäringsföretag och 15 turoperatörer.
”- Ett välkomnande värdskap som genomsyrar besökarens hela resa i Swedish Lapland och att servicenivån är av den grad som gästen förväntar sig av en internationellt attraktiv destination, är utpekade affärskritiska faktorer i den regionala strategin för besöksnäringen 2020. En värdskapsutbildning som spänner över hela regionen ligger helt i linje med en ökad internationalisering och företagens efterfrågan på stöd”, säger Erica Mattsson, VD Swedish Lapland Visitors Board.
Men utbildningen som Swedish Lappland erbjuder har också ett annat syfte än att stödja företagarna. man vill också kunna förbättra sin egen verksamhet:
”- Genom satsningen på värdskap hoppas vi kunna skapa en högre och jämnare servicenivå men också fler långsiktigt hållbara samarbeten mellan företagen. Regionen får en gemensam bemötandekod som stärker känslan av att vi alla tillhör samma destination, och det gynnar besöksnäringens utveckling på sikt”, menar Camilla Bondareva, destinationsstrateg Swedish Lapland Visitors Board.
I branschen är man mycket glada över satsningen:
”- Jag tycker att det är oerhört glädjande att Swedish Lapland vill hjälpa vår näring med värdskap och hur vi bemöter gäster som vill besöka vår region! Utan glödande värdskap kan vi inte hävda oss i en mycket tuff konkurrens. Utbildning i detta ämne är avgörande för om vi lyckas eller ej”, säger Mimmo Cicero, hotelldirektör Elite Stadshotellet i Luleå.
Satsningen på en regional värdskapsutbildning är en aktivitet inom det regiongemensamma strukturfondsprojektet Destination Capacity Buildning in Swedish Lapland, vars mål är att bygga tillväxt utifrån företagens behov och prioriteringar. Projektet är finansierat av EUs struktur-fonder, destinationens samtliga 16 kommuner, Länsstyrelsen Norrbotten, Norrbottens läns landsting, Region Västerbotten samt privata finansiärer.
Källa: Swedish Lapland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Camilla Bondareva
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-