-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskade med 3,5 procent. Totalt minskade logiintäkterna med knappt 2 procent. Det visar statistik från Visita.
Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum
I Stockholm ökade efterfrågan med 1 procent medan intäkterna minskade med 6 procent. I Malmö minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent och logiintäkterna med 26 procent jämfört med samma månad förra året. I Göteborg ökade antalet belagda rum med 4 procent och logiintäkterna med 12 procent. Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum med 3 procent.
I jämförelsen är det viktigt att komma ihåg att utfallet i hög utsträckning påverkas av förra årets jämförelseperiod. Maj 2024 präglades av bland annat konserter med Taylor Swift i Stockholm och Eurovision i Malmö. Detta kompenseras dock delvis 2025 av Kristi Himmelsfärdshelgens placering i kalendern samt VM i ishockey i Stockholm.
Hushållens syn på sin ekonomiska situation har försämrats
Logiföretagens förväntningar på utvecklingen indikerar fortfarande viss tillväxt men har, enligt Konjunkturinstitutet, blivit allt mindre optimistiska. Dessutom har hushållens syn på sin nuvarande såväl som framtida ekonomiska situation försämrats tydligt. Bokningsläget på hotellmarknaden just nu indikerar en marginell ökning av beläggningsgraden under sommaren.
”Den ekonomiska utvecklingen ökar behovet av åtgärder. I Konjunkturbarometern indikerar logiföretagen ett minskat antal anställda under sommaren. Det är tydligt att regeringen behöver sänka arbetsgivaravgifterna för unga – inte minst eftersom ungdomsarbetslösheten är rekordhög och fortsätter att öka.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Hotellrum i Sverige 1–28 maj 2025 jämfört med motsvarande veckodagar 2024
Sålda hotellrum: +2 procent.
Logiintäkter: -2 procent.Källa: Benchmarking Alliance.
*Anledningen till att data presenteras för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Här kan ni läsa mer om Visita på Turismnytt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
-
Gästbloggare
-