-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskade med 3,5 procent. Totalt minskade logiintäkterna med knappt 2 procent. Det visar statistik från Visita.
Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum
I Stockholm ökade efterfrågan med 1 procent medan intäkterna minskade med 6 procent. I Malmö minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent och logiintäkterna med 26 procent jämfört med samma månad förra året. I Göteborg ökade antalet belagda rum med 4 procent och logiintäkterna med 12 procent. Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum med 3 procent.
I jämförelsen är det viktigt att komma ihåg att utfallet i hög utsträckning påverkas av förra årets jämförelseperiod. Maj 2024 präglades av bland annat konserter med Taylor Swift i Stockholm och Eurovision i Malmö. Detta kompenseras dock delvis 2025 av Kristi Himmelsfärdshelgens placering i kalendern samt VM i ishockey i Stockholm.
Hushållens syn på sin ekonomiska situation har försämrats
Logiföretagens förväntningar på utvecklingen indikerar fortfarande viss tillväxt men har, enligt Konjunkturinstitutet, blivit allt mindre optimistiska. Dessutom har hushållens syn på sin nuvarande såväl som framtida ekonomiska situation försämrats tydligt. Bokningsläget på hotellmarknaden just nu indikerar en marginell ökning av beläggningsgraden under sommaren.
”Den ekonomiska utvecklingen ökar behovet av åtgärder. I Konjunkturbarometern indikerar logiföretagen ett minskat antal anställda under sommaren. Det är tydligt att regeringen behöver sänka arbetsgivaravgifterna för unga – inte minst eftersom ungdomsarbetslösheten är rekordhög och fortsätter att öka.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Hotellrum i Sverige 1–28 maj 2025 jämfört med motsvarande veckodagar 2024
Sålda hotellrum: +2 procent.
Logiintäkter: -2 procent.Källa: Benchmarking Alliance.
*Anledningen till att data presenteras för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Här kan ni läsa mer om Visita på Turismnytt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend var Coolcation. Efterfrågan av destinationer och platser med svalare kli...
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
I april 2021 publicerades en ny digital karta för strand- och stadsnära fiske i Vänern. Kartan har i juni 2025 pa...
-
-
Gästbloggare
-