-
Regeringen vill ge mer anslag till Visit Sweden
Regeringen vill öka basanslaget till Visit Sweden från dagens 90 miljoner kronor till 105 miljoner kronor. Detta framgår av budgetpropositionen för 2018. Detta kommer att betyda att basanslaget under 2019 blir 120 miljoner kronor och år 2020 135 miljoner kronor.
Visit Swedens förslag till anslag för 2018 låg på 140 miljoner kronor, men regeringen godtog 105 miljoner kronor.
På Visit Sweden är man glad över beskedet:
”- Det är mycket positivt att regeringen fortsätter sina satsningar på att utveckla besöksnäringen och att marknadsföringen av Sverige utomlands blir allt viktigare. Konkurrensen mellan världens länder är hård, men när Sverige blir mer synligt i världen tjänar både besöksnäringens företag och statskassan på det”, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.
Hon fortsätter ”- Det positiva beskedet nådde oss idag. Nu kan vi utveckla marknadsföringen så att Sverige når större genomslag. Det finns en enorm kraft i den svenska besöksnäringen, och allt fler utländska turister är nyfikna på Sverige”, fortsätter Ewa Lagerqvist.
På Visita gläds man också av beskedet:
”- Var femte nytt jobb i Sverige sedan 2007 har skapats av besöksnäringen. Vi är en jobb- och integrationsmotor i hela landet och besöksnäringens betydelse för svensk ekonomi har därför ökat markant under de senaste åren. Ökade anslag till Visit Sweden är nödvändiga för att klara den ökande konkurrensen från våra grannländer i arbetet att locka besökare”, säger Eva Östling, Vd på Visita.
Så fungerar anslagen till Visit Sweden
Basanslagen till Visit Sweden har legat permanent på 90 miljoner kronor sedan mitten av 1990-talet. Utöver basanslaget så har Visit Sweden fått projektmedel, summan av dessa har varierat från år till år.
Basanslaget används till lokal- och personalkostnader. Marknadsföringskostnader finansieras med pengar från bland annat regionerna.Regeringens krav på besöksnäringen
Om de höjda anslagen införs så kommer förväntningarna och kraven på besöksnäringen att öka. Bland annat har besöksnäringen tagit en allt större del av exportstrategin.Källa: Visita
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Henrik Trygg
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-