-
Här är hotellen som byter personal med varandra
Hur ger man sin hotellpersonal möjlighet till inspiration och nya kunskaper så att individen och verksamheten utvecklas?
Hos Clarion Collection Hotels får personalen möjlighet att byta arbetsplats med varandra. Konceptet heter Swap.
Först ut bland personalen var hotelldirektörer som fick uppleva en annan arbetsplats under tre dagar.
Nu är det dags för Housekeeping Managers att byta arbetsplats och arbeta på ett annat hotell än sitt eget. Det kallas Housekeeping Swap och pågår under fyra dagar.
Så förbereder man personalen för arbetsplatsbytet
Personerna som skall byta arbetsplats under några dagar får information om det aktuella hotellet från den person som de byter med. När man är på plats på det nya hotellet skall man fokusera på hur man kan förbättra och effektivisera hotellet och hur man gör för att ge gästen det lilla extra. När man återvänder till sitt eget hotell skall man ha med sig tre lärdomar som man kan dela med sig till sina medarbetare. På det sättet kan man skapa nya arbetssätt och idéer på sitt hotell.
Utvecklar kompetens och feedback
Syftet med arbetsplatsbytet är att utveckla kompetenser och få nya insikter som man kan ta med sig ”hem” till sitt eget hotell. Men man får också feedback från den person som har arbetat i den roll som man tillfälligt lämnar.
”- Vårens projekt med våra hotelldirektörer som bytte verksamheter visade sig vara mycket lärorika dagar för samtliga berörda direktörer samt personal. Både förändringar och förbättringar har sen dess skett på samtliga hotell. Deltagarna rekommenderade varmt att fortsätta projektet, och ville gärna själva delta även i framtiden på regelbunden basis. Självklart vill vi då ta det vidare till andra delar av verksamheten och det ska bli mycket spännande att ser hur det går för våra Housekeeping Managers, höra om deras nya erfarenheter och hur deras arbete kan utvecklas ytterligare”, säger John Kristian Stubban, kedjedirektör Clarion Collection Hotel.
”- Det är oftast ledningsgruppen och direktörerna som får möjligheten till kompetensutveckling, därför är det viktigt att ta satsningen av projektet till nästa nivå med avdelningsledarna. Vi börjar med Housekeeping Manager, där vi tror att projektet faller väl ut med många förbättringar som följd. Vi fortsätter att planera och utveckla Swap-projektet för nya grupper av arbetsledare under våren. Vårt mål är att aldrig stå still och hela tiden förbättra våra verksamheter”, avslutar John Kristian.
Källa: Clarion Hotel
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Clarion Hotels
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-