-
Förändringar i Swedavias koncernledning
Swedavia genomför förändringar i sin koncernledning.
Från att vara flygplatsdirektör för Bromma Stockholm Airport kliver Peder Grunditz ett steg högre och blir den nya flygplatsdirektören på Stockholm Arlanda Airport. Peder har även varit chef för Swedavias regionala flygplatser tidigare. Han har gedigen kompetens när det kommer till både flygplatser och ledarskap.
Peter ersätter Kjell-Åke Westin som kliver in i en nyinrättade roll som Chief Operational Excellence och senior rådgivare till Swedavias Vd och koncernchef Jonas Abrahamsson.
Den som efterträder Peder Grunditz som flygplatsdirektör för Bromma Stockholm Airport blir Mona Glans som idag arbetar som flygstationschef på Ronneby Airport. Mona har tidigare erfarenhet som chef för Ronneby Airport och som tillförordnad flygplatschef i Kiruna.
”- Jag är glad att Peder Grunditz med sin gedigna flygplatskompetens och sitt moderna ledarskap har tackat ja till rollen som flygplatsdirektör för Stockholm Arlanda Airport. Samtidigt får Bromma Stockholm Airport en stark ledare i Mona Glans. Att vi också ytterligare kan accelerera framdriften i arbetet med operativ excellens i koncernen, med Kjell-Åke Westin i den nya rollen som Chef Operational Excellence, är viktigt i utvecklingen av framtidens flygplatser”, säger Jonas Abrahamsson, Vd och koncernchef för Swedavia.
Peder Grunditz och Kjell-Åke Westin tillträder sina nya tjänster den 1 Mars. Mona Glans tillträder sin nya tjänst den 1 Februari och kommer från och med då att ingå i Swedavias koncernledning.
Ny koncernledning ger förutsättningar för fokus på investeringar
I september 2017 så bestämdes det även att skapa en ny genomförandeorganisation och en starkare portföljorganisation på Swedavia. Den satsningen ska bidra till att Swedavia ökar sin genomförandeförmåga i framtiden med fokus på investeringar och strategiska utvecklingsprogram. Därför kommer Joakim Kedbrant bli interimschef för Swedavias nya genomförandeorganisation. Rekryteringarna av en permanent chef pågår och av en ny flygstationschef till Ronneby Airport.
Fler flygresenärer än någonsin
I år kommer fler än 40 miljoner resenärer resa till eller från Swedavias tio flygplatser. Det är fler än någonsin och i och med att resandet ökar i en kraftig takt så måste utvecklingen av hållbar teknik samt flygplatserna hålla i tempot för annars riskerar de att halka efter.
Därför vill Swedavia eftersträva en utveckling av flygplatser som skapar tillväxt för Sverige och blir internationella förebilder inom hållbarhet. Framtidens flygplatser ska vara större, tillgängligare och modernare.
Läs fler nyheter från transportnäringen.
Källa: Swedavia
Text: Isa Mörk
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedavia
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-