-
Liftnära boende ökade beläggningen på Kungsberget
Skidanläggningen Kungsberget i Sandviken rapporterar att satsningen på liftnära boende har gett resultat.
Under vintersäsongen 2017/2018 sålde man 20% fler liftkort än tidigare säsonger. Detta visar att ägarna av Kungsbergets skidanläggning, Branäsgruppen, är på rätt spår i sin satsning på att göra Kungsberget till Stockholms närmaste skidort.
Under förra vintersäsongen installerades en ny 8-stols expresslift och därmed skapades möjligheter för att ta emot fler skidåkare.
Liftnära boende bidrar till fler bäddar
Idag finns det 1.850 bäddar i Kungsberget. Många med närhet till liften. För några år sedan var det endast skolloven som var fullbokade men i år kan man konstatera att även andra veckor är populära. De besökare som ökar mest är Uppsalabor.
”- Fler och fler upptäcker att vi är ett konkurrenskraftigt alternativ till de mer traditionella fjällanläggningarna. De få meter som förloras i fallhöjd vinns snabbt tillbaka i resväg”, säger Branäsgruppens VD Anders Kjällström.
Projekt som sparar snö till nästa säsong
Nu ser man framemot nästa vintersäsong. Den kvarvarande snön har samlats ihop i större högar och täckts över med speciellt framtagna dukar för att inte smälta. Arbetet ingår i projektet ”Bäst på snö” där man arbetar med att förbättra metoder för att spara och producera snö. Man hoppas på att Kungsberget kan erbjuda skidåkarna en snötäckt anläggning den 1 december igen.
Snart en året-runt destination
Men innan vintersäsongen så kommer sommarsäsongen. Då erbjuder Kungsberget cykling. Man arbetar hårt för att bli en året-runt-destination.
Vill du veta vilka turismprojekt som pågår runt om i Sverige? Klicka här!
Källa: Branäsgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Branäsgruppen
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-