-
Projekt PINUS fortsätter att visa upp skogen – nu på webben
Webbsidan visaskogen.se av PINUS, ska hjälpa besöksnäringsföretag som jobbar i och med skog i norra Sverige att hitta information för att vidareutveckla eller skapa egna turistiska produkter i skogen.
Besökare efterfrågar kunskap
Skogen, vacker natur och intressant kultur lockar människor från hela världen att besöka Sverige. Besöksnäringen växer och bidrar ekonomiskt inte minst som en viktig arbetsgivare i glesbygder. En tydlig trend är att besökare efterfrågar kunskap i samband med sina resor. I skogen finns unika möjligheter att kombinera natur- och kulturupplevelser.
”Spåren efter tusentals år av brukande finns kvar i markerna. Det gäller bara att sätta på sig rätt glasögon för att upptäcka dem.” Säger projektledaren och skogshistorikern Anna-Maria Rautio, Skogsmuseet i Lycksele. ”I projekt PINUS fokuserar vi på frågor som gäller skog, skogsbruk och turismnäring. Vår utgångspunkt är det finns massor av skog i Västerbotten. Den allra största delen brukas men den är fortfarande både trevlig att vistas i och framförallt finns det en massa spännande saker att berätta om den och visa upp.”
Projektet visar skogen
Under sommaren kunde turister i länet och resenärer på Inlandsbanan ta del av projektets magasin Hitta Skogen, som beskriver skogsanvändning, skogens natur och kultur i norra Sverige – förr och nu.
Nu går projektet vidare med Visa Skogen. Först ut är den lokalproducerade hemsidan visaskogen.se. Sidan blev publik den 28 november och materialet är fritt att använda för alla intresserade men riktar sig i första hand till besöksnäringsföretag som vill visa skogen i sina verksamheter.
”Under två år har vi i projektet skapat en arena där skogsbruk, besöksnäring och skoglig akademi utbyter kunskap, diskuterar möjligheter och utmaningar framåt. Kul att vi nu också kan erbjuda konkreta resultat.” Säger Björn Åström, VD på Skogsmuseet.
- Text: Skogsmuseet i Lycksele
- Foto: Skogsmuseet i Lycksele
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-