-
Besöksnäringslunch hos Stockholms Handelskammare
Stockholms Handelskammare håller regelbundet en besöksnäringslunch för medlemmar och inbjudna. Under en och en halv timme får man en bit mat och sedan får några inbjudna talare berätta om sin verksamhet eller projekt som är på gång. Det är högt tempo men oftast både intressant och informativt. Extra intressant var det på den senaste lunchen som vi kan rapportera lite om här.
Den nya majoriteten i Stockholm satsar på besöksnäringen
Först ut var Jonas Naddebo, nytillträtt stadsmiljö- och kulturborgarråd i Stockholm som berättade om hur den nya blå-gröna majoriteten i Stockholm ser på besöksnäringen och vad man tänker satsa på i den nyss framlagda budgeten och under mandatperioden som ligger framför oss.
Man ser Stockholm som en kultur- och evenemangsstad med stora möjligheter för besöksnäringen. Man har fokus på att Stockholm skall bli en ännu renare stad, en grön stad, och satsar därför bland annat på stadens parker. Man har också tagit fram en ”kaj-strategi” som skall göra det lättare att ”möta vattnet”. Majoriteten har också en ambition att kulturen skall komma med tidigt i stadsplaneringen och att man skall samarbeta med näringen. Integrationen är viktig att få med även när det gäller kultur och besöksnäring. Man vill fortsätta att trycka på Stockholm som ”The open city” och vill visa på stadens progressiva värderingar.Shoppingturismen viktig för detaljhandeln
Elisabeth Elmsäter Vegsö från Svensk Handel berättade att shoppingturismen utgör 12 % av detaljhandels omsättning. Man satsar mycket för att behålla kunderna i butikerna och jobbar mycket på att göra dem attraktiva och intressanta för att hålla tillbaka flykten till e-handeln. Det är också viktigt för städer och stadskärnor att klustra handel så att platsen blir attraktiv. Turismen blir allt viktigare för handeln men handeln är också viktig för stadens attraktionskraft. Här kan ni läsa rapporten.
Designupplevelser för alla
Jörgen Eriksson från Stockholm Design Week presenterade veckan, 2019 är det 4-10 februari, och framför allt nyheten ”25 hour design”. Det är ett stort antal medverkande aktörer som håller öppet för alla och inget får kosta. Det hela skall bli en designfestival i hela Stockholm under hela fredagen den 8 februari och lite till. Man har skapat en digital plattform för detta där alla intresserade företag och verksamheter kan medverka för endast 1.500:-. Läs mer här.
ABBA drar besökare till Stockholm
Per Sundin, VD för Universal i Sverige och styrelseledamot i Pop House Sweden, berättade om vad som är på gång med ABBA The Museum och inte minst ABBA. Pop House inklusive museet har 500.000 besökare per år och för många av de utländska besökarna är det huvudanledningen att besöka Sverige. Bland annat nämnde han också att då de kinesiska besökarna blir allt fler blir det också viktigt att anpassa betalningsmöjligheterna och därför kommer man inom kort att börja acceptera Alipay. Han berättade också om planerna för Cirkus som man tog över för ett år sedan. Bland annat kommer man renovera i sommar och förbättra restaurangutbudet. Det finns också planer och förhoppningar på ytterligare expansion i området. Bland annat har man köpt grannfastigheten till Pop House och hoppas där få bygglov för en helt ny byggnad för att expandera både hotell- och museiverksamheten. Dock tyckte han att det var synd att processen gick långsamt och gjorde en liten passning till fösta talaren som torde ha ett visst inflytande i ämnet.
När det gäller ABBA som grupp kommer de att ge sig ut på världsturné som hologram, så kallade ABBAtarer! Dessutom är två helt nya låtar på gång. Men det visste ni ju redan…Filmprojekten drar in stora pengar till staden
Anette Mattsson från Film Capital Stockholm visade på hur mycket olika filmprojekt betyder för Stockholm och regionen. Millennium-effekten känner de flesta till – filmerna har resulterat i 1,3 miljarder i intäkter till Stockholm. Nu tar man fram en ny filmstrategi som skall göra det enklare att spela in film i Stockholm och Stockholmsregionen. Man hoppas också kunna erbjuda liknande produktionsrabatt som övriga Europeiska länder ger (utom Danmark och Sverige).
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-