-
Satsning på måltidsturism ska öka nordens konkurrenskraft
Nu satsar tre starka regioner längs Nordens Gröna Bälte på att höja konkurrenskraften genom samverkan och kunskapsutveckling inom måltidsturism. Tillsammans vill regionerna genom Interreg Sverige-Norge projektet öka kompetensen bland företag som jobbar med mat & dryck kopplad till upplevelser.
”Vi har många duktiga företagare inom måltidsbranschen som jobbar aktivt med mat- och dryckupplevelser inom turism. Genom projektet vill vi skapa optimala förutsättningar för att kunna bli nordens mest attraktiva region för hållbar måltidsturism.” Säger Malin Jonsson, Projektledare Torsta AB.
Digitalt samarbete från kust till kust
För att ta tillvara potentialen i de olika regionerna vill man dra fördel av digitaliseringens möjligheter. Därför vill regionerna tillsammans med entreprenörer utveckla en digital mötesplats för kompetensutveckling, kunskapsöverföring och omvärldsbevakning.
Den treåriga satsningen innehåller också nya och innovativa möjligheter till affärs- och produktutveckling. T.ex. ska Food Hackatons ordnas för att öka kunskap om utemat och inspirera till nya smakupplevelser.
I januari bjuds allmänheten in till fysiska informationsmöten i de olika kommunerna runt omkring i Jämtland Härjedalen. För datum och anmälan, se här.
- Text: Torsta
- Foto: Torsta
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-