-
Fokus på gästen ger den högsta lönsamheten
Alla i besöksnäringen talar om att de är gästfokuserade, men väldigt få förstår egentligen vad det innebär. Här är fyra delar som måste uppfyllas för att ett företag verkligen ska kunna beteckna sig själva som gästfokuserade.
Kontinuerligt samla information om gästen
Ju mer ett företag känner till om sina gäster, desto större möjligheter finns det att verkligen bli gästfokuserad. Ta reda på mer information om varje gäst innan de ankommer genom att t.ex. använda Linkedin för företagsgäster och Facebook för privatgäster. Kunskap om gästen gör det möjligt att tillgodose behov under vistelsen lättare och därmed säkerställa att gästen blir så nöjd att de berättar för andra potentiella gäster om sin upplevelse. En riktigt bra serviceupplevelse ökar också möjligheterna till en positiv recension på t.ex. Tripadvisor.
Bli en del av gästens varumärke
Se till att företaget har en tydlig positionering på marknaden och en tydlig målgrupp. I princip all konsumtion sker med syfte att förstärka det egna varumärket. De flesta vill ta hjälp av andra varumärken för att bygga sitt eget varumärke. Bra exempel är Apple och andra lyxvarumärken. Det fungerar precis på samma sätt i besöksnäringen. En svensk affärsresenär bor gärna på Scandic för att visa att de inte är slösaktiga med företagets pengar. I USA anses man värdig att göra affärer med utifrån vilken stjärnklass av hotell man bor på. Ju högre klass, desto trovärdigare – nästan tvärtom mot i Sverige där det är viktigare att hålla en låg profil. För att kunna vara en del av gästens varumärke krävs tydlighet kring vem hotellet vänder sig till och vad hotellet står för.
Fokusera på återkommande gäster
Det är alltid enklare och billigare att behålla en gäst än att hitta en ny. Därför är det extra viktigt och lönsamt att säkerställa att gästens upplevelse blir så bra att de gärna vill komma tillbaka alternativt att aktivt rekommendera hotellet till en vän eller kollega. Här är det extra viktigt att komma ihåg att verkligen uppmärksamma en gäst som återkommer genom att önska välkommen tillbaka. Detta är bästa sättet att tala om för gästen att vi ska ta väl hand om dig eftersom du är extra värdefull för oss.
Lär av gästens klagomål
Alla företag kan lära av sina misstag om man är beredd att grundligt undersöka orsakerna samt ändra rutiner och processer så att samma misstag inte uppstår igen. Ett gästklagomål på hotellet, på recensionswebbplatser (Tripadvisor, m.fl.) eller i sociala media ska tas på fullt allvar och diskuteras bland medarbetarna för att säkerställa vad som hänt och vidta åtgärder för att detta inte ska hända igen. Glöm inte att tacka gästen för synpunkterna samt försäkra gästen om att hotellet har diskuterat internt och ändrat i sina rutiner och processer. För att uppmuntra lärandet i företaget måste ledningen uppmuntra alla medarbetare att rapportera minsta problem som uppstått för en gäst. Om ingen vågar berätta om sina fel, kommer gästerna fortsätta att få dålig service och framförallt berätta detta för andra.
Hotel Market Seminars 9 januari
Ett sätt att förstå mer om hur ett företag i besöksnäringen kan arbeta med gästfokus är att delta i nästa Hotel Market Seminars onsdag den 9 januari 2019 som har temat gästfokus. Här kommer talare att ge nya insikter och kunskaper om hur hotell och turistföretag kan bli bättre på gästfokus före, under och efter gästens upplevelse. Lyssna på inspirerande föreläsare och expertpaneler, delta i ”master classes”, ”crash courses” , workshops och speed dating. På plats finns också många av de leverantörer som just nu har de mest intressanta lösningarna för att sätta gästen i fokus. Många undersökningar genom åren visar att det är de företag som har ett verkligt gästfokus som också når den högsta lönsamheten.
Här kan du läsa mer om Hotel Market Seminars och anmäla dig.
Detta är en sponsrad artikel från Hotel Market Seminars
- Text: Anders Johansson
- Foto: Taktikon
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-