-
Ny besöksstrategi ska få fler att upptäcka Fulufjället
I ett gemensamt projekt har både den svenska och norska förvaltningen av Fulufjällets nationalparker tagit fram en besöksstrategi. Ambitionen är att göra hela fjället till ett bättre besöksmål som lockar fler besökare och får dem att stanna längre.
Starkare ekonomisk utveckling lokalt
Tillsammans med naturturismföretagare, organisationer och andra intressenter runt parken har nationalparksförvaltningarna på svensk och norsk sida tagit fram en besöksstrategi som ska ge vägledning om hur Fulufjället kan utvecklas.
”Vi har ambitionen att få fler besökare till Fulufjället, att få dem att stanna lite längre och samtidigt se till att ett ökat besökstryck inte förstör de fantastiska naturvärden som finns. Med detta hoppas vi kunna bidra till en starkare lokal ekonomisk utveckling.” Säger Jakob Ebner, projektledare på Länsstyrelsen i Dalarnas län.
En stor satsning
Under projekttiden har förvaltningen också tagit fram ny vägvisning, rustat stigar, tillgänglighetsanpassat leder för barnvagn och rullstol, tagit fram en gemensam film om Fulufjällets nationalparker och skapat en gemensam budskapsplattform för att kunna förmedla en enhetlig bild av Fulufjället för besökare.
”Nu gäller det att fortsätta det goda samarbetet över gränsen och med våra samarbetspartners runt fjället.” Säger Sofia Tiger, föreståndare för naturum Fulufjället. ”Bland annat kommer vi att fortsätta med ett årligt Fulufjällsseminarium som en viktig mötesplats för alla som vill utveckla parkerna, certifiera företag som vill bli nationalparkspartners och utveckla plattformar där förvaltningen och externa aktörer kan träffas och koordinera utvecklingen av fjället. Tillsammans med ny skyltning och information enligt den nya nationalparksprofilen är det här en kraftfull satsning som kan ge nytt liv åt näringen i området.”
Läs mer om besöksstrategin här
- Text: Länsstyrelsen Dalarna
- Foto: Länsstyrelsen Dalarna
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
-
Gästbloggare
-