-
Så reser det Svenska folket under vintersäsongen
Nära hälften av svenskarna planerar för en vintersemester och ungefär en fjärdedel väljer att semestra inom Sverige. Hos sverigesemestrarna är det främst skidåkning som lockar. Samtidigt är tåget det mest populära kollektiva färdmedlet. Det visar SJ:s nya Sifo-undersökning.
Skidåkning lockar mest
Vintersäsongen är här och med den planerar nära hälften (47%) av svenska folket för en vintersemester i eller utanför Sverige. Bland semesterfirarna föredrar en fjärdedel att stanna kvar inom Sverige, och då är det främst skidåkning (38%) som lockar. Kvalitetstid med familjen (36%) och möjligheten att hälsa på släkt och vänner (33%) är ytterligare två viktiga komponenter i semesterplaneringen.
“Svenska folket älskar att åka skidor både utför och på tvären, samtidigt som allt fler väljer tåget för resan till våra olika svenska skidresmål. Resandet med SJ ser ut att öka med hela 14 procent för perioden december – mars, jämfört med fjolåret.” Säger Tobbe Lundell, tf. presschef vid SJ.
Tåget upplevs som bekvämt och miljövänligt
SJ:s Sifo-undersökning visar att tåg är vinterns mest populära kollektiva färdmedel för resan inom Sverige. Fler än hälften av svenskarna (58%) väljer tåget, följt av buss (27%) och flyg (25%). Tåget upplevs som mer bekvämt (50%) och miljövänligt (45%), jämfört med övriga färdmedel.
“För många människor börjar vintersemestern när de kliver ombord på tåget. Att resa med tåg ligger i tiden och allt fler upptäcker tågets många fördelar, som hög komfort och fina möjligheter att umgås med vänner och familj.” Säger Tobbe Lundell.
Bland SJ:s mest populära skidresmål toppar Åre listan. Andraplatsen går till Mora, följt av Kiruna på tredjeplats.
- Text: SJ & Isa Mörk
- Foto: SJ
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-