-
Visitas VD pekar på besöksnäringens potential för arbetsmarknaden
Sysselsättningen i besöksnäringen har ökat med hela 64 procent mellan 2000-2017. Det är mer än tre gånger så stor tillväxt som den övriga arbetsmarknaden där sysselsättningen ökat med 21 procent, visar siffror från SCB som tagits fram på uppdrag av Visita.
Fantastisk utveckling
Sysselsättningstillväxten i besöksnäringen har varit tre gånger så stor som den övriga arbetsmarknaden under 2000-talet. Över vartannat nytt jobb har gått till utlandsfödda och av dem som jobbar i besöksnäringen är 41 procent födda utomlands. Det är nästan dubbelt så stor andel som i den näring med näst störst andel (Transport och magasinering 22 %). Totalt arbetar över 200 000 personer i näringen.
”Utvecklingen är fantastisk och visar på näringens stora och växande betydelse för fler jobb. Det handlar om tusentals personer som varje år kan gå från arbetslöshet till jobb.” Säger Jonas Siljhammar, VD på Visita. ”Vi är inte bara en jobbmotor, utan även en mycket stark integrationsmotor som dessutom finns i hela landet.”
Potentialen är större
Trots den kraftiga jobbtillväxten sedan millennieskiftet är potentialen större. 6 av 10 företagare i besöksnäringen vill växa i både omsättning och fler anställda, enligt en undersökning från Tillväxtverket.
”Förutom kompetensbristen hindrar regelbördan företag från att växa och utvecklas. Med färre och enklare regler kan vi skapa ännu fler jobb.” Avslutar Jonas Siljhammar.
- Text: Visita
- Foto: Skistar
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-