-
Besöksnäringslunch på Stockholms Handelskammare – Inte bara för stockholmare
Förra fredagen höll Stockholms Handelskammare besöksnäringslunch med flera intressanta snabbframföranden.
Visitas VD om hotellmarknaden
Först ut var Visitas VD Jonas Siljhammar som lyfte fram några Stockholmsrelaterade höjdpunkter ur inkvarteringsstatistiken. Hotellmarknaden visar en stark tillväxt, 4,3%, och beläggningen ligger på 71%. Privatgästerna som utgör 47 procent står för 70% av tillväxten. Turismen utvecklas starkt och han tryckte också på branschens viktiga roll för sysselsättningen med dubbelt så hög sysselsättningstillväxt som arbetsmarknaden generellt. Branschen är också en viktig integrationsmotor.
För 2019 ser han en bra tillväxt på hotellsidan men mer dämpat på restaurang. Den stora utmaningen är liksom tidigare kompetensförsörjningen. Viktiga fokusområden är också hållbarhet, infrastruktur/framkomlighet, regelbördan samt trygghet och säkerhet.Värdskap och bostadsbrist
Pia Djupmark VD för Grand Group berättade om sitt nya hotell vid Stureplan, Sparrow Hotel, och vikten av att utbilda sin personal i service och värdskap. Hela tiden! Kunderna/gästerna ställer allt högre grad krav på att hotellet/personalen skall ”kunna sin stad” och det gäller all personal. Hon tryckte också på vikten av samarbete och samverkan med andra aktörer.
Som ett väldigt konkret exempel på vilken utmaning bostadssituationen är för företag i Stockholm berättade entreprenörerna bakom pizzarestaurangen Meno Male om sin uppstart. De hade bestämt sig för att lyfta pizzan till en ny nivå och öppna en restaurang i Stockholm med Sveriges bästa pizza och tog därför hit en handfull pizzabagare från Neapel. Problemet var att hitta boende till dem i bostadsbristens Stockholm. Det slutade med att man köpte ett radhus i Norsborg i utkanten av Stockholm för ändamålet. Avståndet till centrum och restaurangen i kombination med öppettiderna gjorde dock att man fick köpa en större fastighet med bättre förbindelser.
Kompetensförsörjningen i branschen de närmaste tio åren
Stina Algotsson från BFUF berättade om en ny rapport, Tillväxtbransch i förändring, som man tagit fram med hjälp av Kairos Future. Med utgångspunkt i stora megatrender han man identifierat kompetensbehovet inom hotell- och restaurangbranschen till år 2030. Man har tagit fram fyra olika scenarion med olika grad av automation/digitalisering och identifierat hur det påverkar kompetensbehovet. Inte bara volymen utan också vilka kompetenser som kommer att behövas. Det ger också en föraning om vilken inriktning och nivå utbildningarna som erbjuds skall ha.
Trots snabb utveckling när det gäller automatisering av i synnerhet vissa typer av tjänster är det den stora omsättningen av personal i branschen, 25 procent årligen, som är den största utmaningen. En tendens man kan se är att efterfrågan på personal med låg utbildning kommer att minska och att de tjänster som kräver mer kvalificerad personal kommer att bli fler. Här visar man bland annat på YH-utbildningarnas viktiga roll. Man kan konstatera att vi går mot mer HiTech – Hög automationsgrad och HiTouch – Hög servicegrad/värdskap och det kommer fortsatt finnas ett stort behov av personal och kompetens men av annat slag än vi ser idag. Läs en sammanfattning av rapporten här https://bfuf.se/wp-content/uploads/2018/06/BFUF_rapport_8_Tillvaxtbransch_i_forandring_sammanfattning-1.pdf
Museer – inte bara besöksmål
Joakim Malmberg, chef för Naturhistoriska Riksmuseet berättade om situationen för museerna där ryckigheten från politiken skapar en besvärlig sits. Nu har man exempelvis en situation där man har gått från fri entré till möjlighet att få ta entré till löfte om fri entré igen och nu vet ingen vad som gäller från april. Museerna ör oerhört viktiga för besöksnäringen, både som besöksmål i sig men också som besöksanledningar och turismgeneratorer. Centralmuseerna i Stockholm har 8 miljoner besökare per år. Bara Naturhistoriska Riksmuseet har 600 000 besökare per år varav 100 000 är skolelever. Museerna är också viktiga forskningsinstitutioner. Vad många inte vet (inklusive undertecknad) är att många nya djurarter upptäcks på museer, i de befintliga samlingarna. Så många som ett hundratal per år bara här i Stockholm!
Helhetsperspektiv på Slussen – Nytt koncept i mars
Caroline Strand från Visit Stockholm berättade om hur man har tagit ett krafttag för att förbättra situationen kring den stora ombyggnaden av Slussen. Slussen har byggts om ungefär vart hundrade år, helt enkelt för att förutsättningarna i staden förändras. Den här gången är ett av huvudsyftena att säkra dricksvattentillgången för 2 miljoner invånare i Stockholm och Mälardalen, men också för att få ett nutidsanpassat kommunikationsnav. Efter samråd mellan berörda borgarråd, Visit Stockholm och Stockholm Business Region har man nu kommit fram till att titta på Slussen ur ett helhetsperspektiv, ur besöksnäringens och besökarnas perspektiv. Resultatet kommer att bli ett nytt koncept för Slussen som rullas ut i mars.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-