-
Besöksnäringslunch på Stockholms Handelskammare – Inte bara för stockholmare
Förra fredagen höll Stockholms Handelskammare besöksnäringslunch med flera intressanta snabbframföranden.
Visitas VD om hotellmarknaden
Först ut var Visitas VD Jonas Siljhammar som lyfte fram några Stockholmsrelaterade höjdpunkter ur inkvarteringsstatistiken. Hotellmarknaden visar en stark tillväxt, 4,3%, och beläggningen ligger på 71%. Privatgästerna som utgör 47 procent står för 70% av tillväxten. Turismen utvecklas starkt och han tryckte också på branschens viktiga roll för sysselsättningen med dubbelt så hög sysselsättningstillväxt som arbetsmarknaden generellt. Branschen är också en viktig integrationsmotor.
För 2019 ser han en bra tillväxt på hotellsidan men mer dämpat på restaurang. Den stora utmaningen är liksom tidigare kompetensförsörjningen. Viktiga fokusområden är också hållbarhet, infrastruktur/framkomlighet, regelbördan samt trygghet och säkerhet.Värdskap och bostadsbrist
Pia Djupmark VD för Grand Group berättade om sitt nya hotell vid Stureplan, Sparrow Hotel, och vikten av att utbilda sin personal i service och värdskap. Hela tiden! Kunderna/gästerna ställer allt högre grad krav på att hotellet/personalen skall ”kunna sin stad” och det gäller all personal. Hon tryckte också på vikten av samarbete och samverkan med andra aktörer.
Som ett väldigt konkret exempel på vilken utmaning bostadssituationen är för företag i Stockholm berättade entreprenörerna bakom pizzarestaurangen Meno Male om sin uppstart. De hade bestämt sig för att lyfta pizzan till en ny nivå och öppna en restaurang i Stockholm med Sveriges bästa pizza och tog därför hit en handfull pizzabagare från Neapel. Problemet var att hitta boende till dem i bostadsbristens Stockholm. Det slutade med att man köpte ett radhus i Norsborg i utkanten av Stockholm för ändamålet. Avståndet till centrum och restaurangen i kombination med öppettiderna gjorde dock att man fick köpa en större fastighet med bättre förbindelser.
Kompetensförsörjningen i branschen de närmaste tio åren
Stina Algotsson från BFUF berättade om en ny rapport, Tillväxtbransch i förändring, som man tagit fram med hjälp av Kairos Future. Med utgångspunkt i stora megatrender han man identifierat kompetensbehovet inom hotell- och restaurangbranschen till år 2030. Man har tagit fram fyra olika scenarion med olika grad av automation/digitalisering och identifierat hur det påverkar kompetensbehovet. Inte bara volymen utan också vilka kompetenser som kommer att behövas. Det ger också en föraning om vilken inriktning och nivå utbildningarna som erbjuds skall ha.
Trots snabb utveckling när det gäller automatisering av i synnerhet vissa typer av tjänster är det den stora omsättningen av personal i branschen, 25 procent årligen, som är den största utmaningen. En tendens man kan se är att efterfrågan på personal med låg utbildning kommer att minska och att de tjänster som kräver mer kvalificerad personal kommer att bli fler. Här visar man bland annat på YH-utbildningarnas viktiga roll. Man kan konstatera att vi går mot mer HiTech – Hög automationsgrad och HiTouch – Hög servicegrad/värdskap och det kommer fortsatt finnas ett stort behov av personal och kompetens men av annat slag än vi ser idag. Läs en sammanfattning av rapporten här https://bfuf.se/wp-content/uploads/2018/06/BFUF_rapport_8_Tillvaxtbransch_i_forandring_sammanfattning-1.pdf
Museer – inte bara besöksmål
Joakim Malmberg, chef för Naturhistoriska Riksmuseet berättade om situationen för museerna där ryckigheten från politiken skapar en besvärlig sits. Nu har man exempelvis en situation där man har gått från fri entré till möjlighet att få ta entré till löfte om fri entré igen och nu vet ingen vad som gäller från april. Museerna ör oerhört viktiga för besöksnäringen, både som besöksmål i sig men också som besöksanledningar och turismgeneratorer. Centralmuseerna i Stockholm har 8 miljoner besökare per år. Bara Naturhistoriska Riksmuseet har 600 000 besökare per år varav 100 000 är skolelever. Museerna är också viktiga forskningsinstitutioner. Vad många inte vet (inklusive undertecknad) är att många nya djurarter upptäcks på museer, i de befintliga samlingarna. Så många som ett hundratal per år bara här i Stockholm!
Helhetsperspektiv på Slussen – Nytt koncept i mars
Caroline Strand från Visit Stockholm berättade om hur man har tagit ett krafttag för att förbättra situationen kring den stora ombyggnaden av Slussen. Slussen har byggts om ungefär vart hundrade år, helt enkelt för att förutsättningarna i staden förändras. Den här gången är ett av huvudsyftena att säkra dricksvattentillgången för 2 miljoner invånare i Stockholm och Mälardalen, men också för att få ett nutidsanpassat kommunikationsnav. Efter samråd mellan berörda borgarråd, Visit Stockholm och Stockholm Business Region har man nu kommit fram till att titta på Slussen ur ett helhetsperspektiv, ur besöksnäringens och besökarnas perspektiv. Resultatet kommer att bli ett nytt koncept för Slussen som rullas ut i mars.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
-
Gästbloggare
-