-
Hur gör Södertälje för att utveckla destinationen till en attraktiv besöksplats?
Förra veckan samlade Destination Södertälje ett 60-tal deltagare till besöksnäringsfrukost. Det var lokala entreprenörer, kommunala tjänstemän och andra intresserade som fick information om vad som görs och vad som är på gång. Södertälje har under en längre tid jobbat hårt på att vända den ibland negativa mediebilden för att visa på allt positivt man har att erbjuda. Både för besökare och inte minst potentiella inflyttare.
Lockande natur
Först ut var Mikael Lindén från Naturcentrum på kommunens miljökontor som på ett mycket inspirerande sätt berättade om vildmarkskänslan som finns alldeles nära tätorten. Han visade på de vandringsleder som finns och berättade om utbyggnadsplanerna. Det finns en vandringsled som heter Kustleden där etapp 1 färdigställs under våren och invigs i juni. Visionen är att den skall sträcka sig från norra änden av kommunen hela vägen till sydligaste änden ute vid havet. Man har också Sörmlandsleden som lämpar sig väl för dagsturer där man startar i Södertälje, vandrar till Gnesta och tar pendeltåget tillbaka till Södertälje. Där det finns möjligheter gör man allt tillgänglighetsanpassat.
Naturen i kommunen bjuder också på fantastiska bad, det finns så många sjöar och badplatser att man kan bada på ett nytt ställe varje dag hela sommaren och det finns fina fiskemöjligheter. Skogen bjuder på lugn, vilda djur och givetvis ”skogens skafferi”. Mikael pekade också på vilken fantastisk lekplats skogen är för barn. Den stimulerar till spontana, naturliga och kreativa lekar. På många ställen är skogen riktig ”sagoskog” och bjuder på ”många nyanser av grönt”. För att visa på detta har man tagit fram utflyktsguider som delas ut bland annat på Södertäljebyrån som bland mycket annat är turistbyrån i centrum.
Presentationen fick till och med en tämligen vandringsobenägen redaktör att bli lockad att testa!
Vad är Kanalåret?
Den stora attraktionen i Södertälje det här året är att Södertälje Kanal fyller 200 år vilket inte firas bara vid ett specifikt datum utan hela året under samlingsnamnet Kanalåret. Om detta berättade jubileumsgeneralen Ulf Westman. Det kommer att vara ett år av ”extra allt” och målgruppen är i första hand innevånarna, inte besökare utifrån, men många av evenemangen kommer säkert att locka många utifrån också. Evenemangen och aktiviteterna bygger mycket på samverkan mellan centrumföreningen, företag och föreningar så han passade på att bjuda in alla de samlade aktörerna till att medverka. Kanalåret är en möjlighet att skapa nya samarbeten, etablera nya evenemang och marknadsföra lokala evenemang. Ulf Westman påpekade också att det finns goda möjligheter att få stöd för detta från Kanalårsorganisationen.
Ett av evenemangen är en ”turistahemmadag” den 18 maj där besöksnäringsföretag och –aktörer kan visa upp sig och locka till turistande på hemmaplan.
Positiv förändring av bilden av Södertälje
Anna Kock Kongani som jobbar som projektsamordnare med platsutveckling berättade att den mediala bilden håller på att förändras. Mycket tack vare allt som görs från kommunen och Destination Södertälje, men man jobbar hårt med att Södertäljeborna skall vara stolta över sin stad och bli goda ambassadörer. Eftersom befolkningen har mycket varierande ursprung kan man via dem nå ut till potentiella besökare från deras respektive hemländer. Inte bara de egna släktingarna i hemlandet utan även med större spridning, för att nämna en möjlighet.
Inga Lindström
Cissi Grape som är projektledare platsutveckling avslutade med att berätta om hur man i Södertälje på olika sätt försöker dra nytta av den uppmärksamhet Sörmland får i Tyskland genom Inga Lindström-serien. Serien är en tysk tv-produktion som handlar om Inga Lindström och hennes liv i Sörmland och har sänts sedan 2004 med flera miljoner tittare. Den spelas in i Sörmland men helt utan inblandning av regionen eller egentligen någon lokalt. Nu har man tagit fram en sajt, tillsammans med bland annat STUA, Visit Östergötland och andra berörda kommuner, som skall fånga upp det stora intresset i Tyskland och erbjuda både utflyktstips och lokal information.
Eftersom man hade avsatt gott om tid för frukosten fick också alla besökare tillfälle att presentera sig och kort berätta om sin verksamhet vilket gjorde att de efteråt kunde nätverka med dem man såg en möjlighet att samverka med.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Foto: Pontus Orre
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-