-
Stockholm Travel Show närmar sig – Hur ser det ut i år?
Hej Martin – Augusti månad närmar sig så även Stockholm Travel Show ombord på Silja Line – hur är läget?
– Vi känner oss supertrygga med allt; framförhållningen, kvaliteten och med evenemanget som helhet – det känns mycket bra.
Jag förstår att du har många fina samarbeten runt mässan, kan du nämna några?
– Det är tredje gången vi genomför B2B-mässan på Silja Lines världsunika Helsingforsfartyg och med full support av dem, handelskammare och branschen i övrigt så vi känner oss trygga”! Årets nya samarbetspartner är branschorganisationen Svenska Turistbussföretagen som aktivt deltar och även utnyttjar mässan som plattform för sina syften – detta blir win/win för alla och inte minst för utställarna med alla hugade köpare ombord.
Vilken är er allra största USP?
– Konceptet är unikt – att få två huvudstäder på två nordiska huvudmarknader på ett bräde är helt unikt – en möjlighet Sverigeturismen borde ta vara på i större utsträckning – vi har fina utställarplatser kvar och priset inklusive resor och allt är väldigt konkurrenskraftigt.
Vilka är besökarna på mässan? Vilka når man som utställare?
– Förra året hade vi cirka 70 utställare (som inte sällan blir kunder och partners till varandra) och totalt 525 gäster hade registrerat sig på förhand. Vi bad gästerna att välja en kategori som de representerar i samband med registreringen och då fick vi bland annat fram att knappt en tredjedel var Travel agent/Tour operator, över 20% media/bloggare och 10% ”Corporate buyers”.
Ser publiken olika ut i Stockholm och i Helsingfors?
– I Helsingfors är fördelningen ungefär den samma men besökarantalet är på grund av stadens storlek något mindre.
Jag förstår att både branschen, köpare och media är välkomna, stämmer det?
”Ja, jag hoppas att vi ses ombord på fartyget i Stockholm vid kaj den 21 augusti och varför inte i Helsingfors följande dag. Detta är en helt unik affärsmöjlighet för ny business i Norden och alla med en koppling till branschen är välkomna” hälsar Martin.
För ytterligare information se www.stockholmtravelshow.se
Vem är då Martin Ahlberg?
Martin Ahlberg av idag är konsulten som var hotellpojke, blev hotellchef, Finlands turistchef i Sverige och marknadsdirektör på Silja Line. Martin har även varit generalsekreterare för BTC – Baltic Sea Tourism Commission och tongivande i Sverige och Norden för SKÅL International – världens tyngsta nätverk för beslutsfattare i resebranschen. Idag drivs konsultverksamhet under namnet Finesse Promotions(www.finessepromotions.se) med varumärken som Stockholmtravelshow, Traveltrends, TravelTV m.fl. Den senaste satsningen www.wasaretro.com på Djurgården är inne på sin andra månad.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: FIN-S
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-