-
Shoppingturismen ökar! Nu omsätter den över 100 miljarder kronor.
Turisternas betydelse för den svenska detaljhandeln fortsätter att växa.
I veckan presenterade Svensk Handel sin rapport ”Shoppingturism i Sverige 2019”. Passande nog hade man valt att presentera den i Clas Ohlsons innovativa testbutik CO Labs på Sveavägen i Stockholm. I rapporten konstaterar man att turisternas betydelse för den svenska detaljhandeln fortsätter att växa. Förra året omsatte shoppingturismen 100 miljarder kronor. Det är en ökning med fem miljarder jämfört med 2017. Totalt utgör shoppingturismen 13 procent av detaljhandelns totala omsättning.
Rapporten visar att de utländska turisterna kommer att fortsätta bli allt viktigare för den svenska detaljhandeln.
– I takt med att besökarna blir fler ökar också turismens betydelse för handeln. Vi vet att besökarna lägger en stor del av sin reskassa i handeln och det skapar nya affärsmöjligheter för våra butiker. Via e-handeln öppnas också en fin möjlighet att behålla de utländska turisterna som kunder även när de lämnat landet, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Hemestertrenden tycks också ha bidragit till en försäljningsökning under sommaren . Den svaga svenska kronan är ett bekymmer för handeln generellt men är positiv för gränshandeln som ökar.
Helt klart är att shoppingturismen växer som företeelse och idag är en uttalad reseanledning. Den är också viktig för handeln då den ökar mer än övrig handel och har stor tillväxtpotential i framtiden. Inte minst viktig är den för butiker i stadskärnor. När utländska turister är här bidrar de inte bara till ökad sysselsättning, de bidrar också till exporten. I gränskommunerna är gränshandeln mycket betydelsefull.
Störst andel kortköp från Norge
Årets rapport innehåller även siffror från betaltjänstleverantören Nets på de utländska turisternas kortköp. Största andelen av kortköp kommer från Norge (25 procent), USA (13 procent) och Storbritannien (10 procent).
Även om de kinesiska besökarna endast står för två procent av kortköpen har de det klart högsta köpbeloppet per kund. I genomsnitt ligger köpen den kinesiska besökaren gör på 1056 kronor.
– Turismen bidrar starkt till Sverige i stort och är viktig för många handlare. Att göra särskilda aktiviteter mot vissa stora turistgrupper inför och under sommarmånaderna kan vara fördelaktigt för handlare, säger Patrick Höijer, Sverigechef på Nets.
Med storytelling och shareability kan man öka försäljningen
Som handlare finns det en hel del man kan göra för att öka försäljningen och här kan man dra nytta av den statistik som betaltjänstleverantörerna har. Exempelvis om andelen utländska kunder, vilka varugrupper de är intresserade av och vilka nationaliteter de är. Utifrån dessa data kan man sedan anpassa utbud, synlighet, marknadsföring, skyltning och paketering. Utbildar man dessutom personalen utifrån detta och jobbar med storytelling och shareability (kanske gör en instagramvägg som stimulerar till att ”dela” köpen man gjort i just er butik) kan det ge bra utdelning.
Som alltid är samarbete och samverkan viktigt om det verkligen skall ta skruv och det gäller att alla inblandade ser potentialen i shoppingturismen. Här tycks det finnas en viss förbättringspotential att döma av kommentaren från en butiksägare i publiken som hade fem butiker i södra Sverige. Hen hade blivit kontaktad av det lokala destinationsbolaget angående annonsering i ett turistmagasin men sedan hade de inte skrivit något regionens shoppingmöjligheter och –utbud.
Totalt omsatte turismen 337 miljarder kronor under 2018 och genererade 172 400 arbetstillfällen i Sverige. Enbart inom handeln skapade shoppingturismen 35 500 arbetstillfällen.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Svensk Handel - montage
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-