-
SJ storsatsar på VR – 2500 medarbetare utbildas
SJ storsatsar på virtual reality inom utbildning. Innan året är slut kommer över 2500 lokförare och tågvärdar ha använt VR när de tränar på olika moment som ska utföras på tågen. På sikt bidrar virtual reality-utbildningar till ökad punktlighet, säkerhet och service.
VR står för virtual reality (virtuell verklighet eller simulerad verklighet.) Konceptet handlar om att kliva in i en virtuell/simulerad värld som kan vara mer eller mindre verklighetstrogen.
VR ökar kvaliteten och säkerheten
VR-stationer har installerats på 14 orter där SJ har personal stationerad. Här kommer tågvärdar och lokförare att öva på rutiner ombord utan att det finns riktiga tåg att öva på. De kan simulera säkerhetsprocesser och träna på olika scenarier på flertalet av SJ:s fordonstyper. Virtual reality ökar kvaliteten och effektiviteten i flera av SJ:s utbildningar, men är också ett steg i satsningen på att bli ett av Sveriges mest digitaliserade bolag.
”VR är ett lyft för dem som jobbar ombord. Att de kan öva ofta och bli trygga med de moment som ska utföras på tågen gör arbetet ombord effektivare, vilket i förlängningen innebär ökad punktlighet, säkerhet och skapar utrymme för ännu bättre service ombord. Dessutom blir det både enklare och roligare att utbilda sig.” Säger Aron Wahlberg som är affärsutvecklare på SJ.
Kan öva på att hantera farliga situationer
Genom att VR-utbildningen alltid är tillgänglig där personalen arbetar kan de träna utifrån sina egna behov och de behöver inte resa till en specifik ort för utbildning. Utbildningarna är inspirerade av dataspelsvärlden och användarna får olika typer av feedback.
Genom att öva med virtual reality kan personalen känna sig trygg i olika situationer. När situationerna blir mindre stressiga kan tågvärden istället fokusera på att hjälpa resenären. En fördel med VR-utbildning är även möjligheten att öva på att hantera situationer som annars är farliga. Exempelvis träning som rör brand och ström.
”Det finns oändliga möjligheter med VR inom utbildning. Genom att använda ljud och synintryck går det att med stor trovärdighet återskapa väldigt stressiga situationer, som till exempel brand. Det går att lägga in distraktioner, som till exempel dålig sikt eller att någon kommer och ställer en fråga precis vid avgång.” Säger Aron Wahlberg.- Text: SJ AB
- Foto: SJ AB
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-