-
Krönika – Inte om flyg men om Visit Sweden, Pippi och P.U.S.H
Flyg i nästa krönika
I flera veckor nu har min tanke varit att skriva en krönika, men tiden har inte räckt till. Tanken var också att den bland annat skulle handla om flyg, mot bakgrund av låsningen i frågan om utbyggnaden av Arlanda, Brommas vara eller icke vara, nedgången i inrikesflyget, satsningar på biobränsle och elflyg, men det får vänta en vecka eller två. Det är nämligen ett frukostseminarium om hållbarhet och flyg i riksdagen i veckan, Svenskt Flyg fyller 25 år och veckan därpå arrangerar Tillväxtverket ett seminarium om flygresande, turism och miljö så det kommer mer att fyllas på med mer inom det ämnet.
Är det rätt eller fel att Visit Sweden prioriterar fjärrmarknader?
Istället blir det fokus på Visit Sweden, handelns framtida utseende och en intressant satsning på evenemangsfronten. Ja, i veckan kom nyheten om att Visit Sweden styr om sina resurser ganska radikalt nästa år. För visst får det sägas vara, kanske både förvånande och drastiskt, att lämna två av sina tre största marknader Norge och Danmark. För en del aktörer och även regioner som gör stora satsningar där har säkert Visit Sweden varit ett bra stöd och då blir det förstås ett visst avbräck. Samtidigt kan man tänka att de begränsade resurser som staten satsar på en så stor exportgren som besöksnäringen ändå är, kanske skall fokuseras på de marknader där företag och regioner ändå har svårast att nå fram, stora potentiella och lite mer komplexa marknader långt bort. Närliggande marknader är trots allt lättare att nå och ha kontakt med utan alltför stora kostnader.
En föraning om vad besöksnäringsstrategin har att bjuda på?
Kanske är detta också ett tecken på en förvandling av Visit Sweden till något annat än det varit i ganska många år, i ljuset av regeringens antydan i budgeten att man vill köpa ut näringen och ”köra ett eget race” i marknadsföringen av Sverige som turistland. Kanske är det också en föraning av vad vi kommer att få se i den med spänning emotsedda besöksnäringsstrategin som utlovats från näringsdepartementet nu under hösten. Fortare än man anar övergår hösten i vinter i hela landet så den borde komma snart. Läs artikeln om Visit Sweden här
P.U.S.H – framtiden för köpcentra och handelsplatser?
I veckan öppnade också något som heter P.U.S.H i Gallerian i Stockholm och som kan tyckas vara en marginell företeelse för oss i besöksnäringen, i synnerhet om man befinner sig tjugo, femtio eller hundrafemtio mil från huvudstaden. Men, det är faktiskt något så intressant som ett nytt koncept som både kan vara vägen mot en bättre framtid för handelsplatser, stadskärnor och köpcentra. I en tid när mycket köps via e-handel (men inte så mycket som man tror, bara tio procent av den totala handeln), klassiska butiker stänger, nya koncept inom främst klädhandeln ser dagens ljus och all konsumtion ifrågasätts krävs det nya tankar och idéer. Med tanke på att shopping är en viktig besöksanledning gäller det att bibehålla attraktiviteten i de platser där shoppingen sker och kanske ge den fler dimensioner.
Modig och framsynt fastighetsägare
Det är modigt av en framsynt fastighetsägare som AMF Fastigheter att upplåta en yta för detta experiment i hur man kan skapa en symbios mellan butikshandel/retail, välgörenhet, sport, aktivitet, musik, event, möten och konst. Det är lite som att låta en (positiv) alien få växa fram i en gallerias kropp. Kommer andra centrum- och fastighetsägare inse (eller har de redan det) att man måste bjuda till för att behålla attraktiviteten i ett centrum eller en handelsplats. Skall nya verksamheter orka etablera sig och leva kvar går det inte att se till kortsiktig lönsamhet utan man måste ha blicken bortom det och tänka visionärt. Urban Escape (som kvarteret Gallerian ligger i heter) gör definitivt det med handel, hotell, mötesarenor ”utanför boxen”, arbetsplatser och nu också P.U.S.H
Välgörenhet en viktig del
P.U.S.H är ett 300-dagars projekt och ett samarbete mellan skateboardföretaget PerformanceSK8, svenska UNHCR och PopUp Agency. Här har man byggt upp en fantastisk inomhus-skatepark tillsammans med några av världens främsta inom skateboard. Men det är också en mötesplats för alla som ska vara välkomnande och schysst, en arbetsplats, restaurang/café, retailarena med flera olika popup-butiker och eventarena med både publika event i princip dagligen och företagsevent. Det skapar liv i en del av Gallerian som är lite svårare att dra folk till. Säkerligen kommer det också att locka en och annan extra besökare till Stockholm. Det skall också sägas att huvuddelen av intäkterna går till UNHCR som här också visar upp en typ av tillfälliga bostäder som kan byggas upp snabbt i katastrofområden. Läs mer om P.U.S.H här
Pippi på Cirkus – spännande satsning även för de minsta
I fredags presenterades en kanske något oväntad nyhet på evenemangsfronten. Sommaren 2020 sätter Pop House Productions i samarbete med Astrid Lindgren AB och Cirkus Cirkör upp en storslagen musikalisk cirkusföreställning baserad på Astrid Lindgrens berättelse – Pippi på Cirkus! Passande nog är det också Pippis 75-årsjubileum nästa år.
Det som gör denna satsning lite annorlunda är att den är anpassad för alla åldrar och nationaliteter. En barnfamilj med barn i olika åldrar skall i samband med besök på Djurgården och andra aktiviteter där kunna se denna föreställning som blir på drygt en timme. Den kommer visserligen att vara på svenska men tack vare att det är i hög grad baserad på det visuella kan även barn inte kan eller är så bra på svenska ha stor glädje av den. Mer om detta i början av veckan.Vad drar, eller kan komma att dra, besökare till er destination eller ert besöksmål. Hör av er och berätta. Vi vill visa vad som händer utanför Stockholm också även om vi inte alltid kan vara där själva!
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-