-
Vad kommer efter InfoPoints – Framtidens besöksservice
Runt om i Sverige har vi nu ett stort antal InfoPoints och frågan är om vi någonsin tidigare haft så många dedikerade instanser där gäster kan få information om lokalt utbud?
Men, om man tänker framåt. Hur kommer Sveriges värdskap att se ut?
Sveriges värdskap – ett personligt värdskap
Turistinformation centers i Sverige tillsammans med InfoPoints är en stor del av Sveriges värdskap. Våra gäster kan idag få en stor del av sitt informationsbehov från nätet – men det kommer alltid att finnas ett behov av en ”mänsklig utväg” för de frågor som inte finns besvarade/går att besvara via nätet.
I takt med ökad digitalisering blir det personliga mötet något exklusivt och mer lyxigt. Kanske så lyxigt att framtidens besökare är beredda att betala för det.
Greeters är en form för personligt värdskap där lokalbefolkning informerar och även tar med besökare för att visa upp sin hemort för en personlig upplevelse.
Det digitala är inte gratis
Det kan kännas lockande för kommuner i Sverige att tro att de gör besparingar med att digitalisera sin besöksservice. I själva verket kostar en bra digitaliserad besöksservice minst lika mycket som en fysisk. Då den behöver täcka upp större delar av informationsbehovet och kompletteras med en chat eller annan online svarsservice.
InfoPoints behöver stöttning för att fungera på bästa sätt och kommuner som stänger sina fysiska turistinformation centers behöver ha en dedikerad coach (eller flera) för sina InfoPoints för att få bästa effekt.
AI är ett alternativ för att svara på vanligt förekommande frågor. I dagsläget är dock en bra AI-tjänst uppbyggd för självuppgradering av svar för kostsamt för de flesta kommuner i Sverige.
Ökad specialisering
Alternativet kan vara att stora aktörer istället tar över Sveriges besöksservice med styrd information till egna produkter och tjänster.
En ökad specialisering ses i framtiden bland landets kommuner. Alla kommuner i Sverige behöver inte vara inriktade mot besöksnäring. Men det finns olika sätt att lösa det personliga värdskapet på. Huvudsaken är att värdskapet tas på allvar. Alla förutsättningar bör utredas innan beslutet tas kring vilken typ av besöksservice kommunen ska ha.
För en kommun fungerar den traditionella turistinformationen väl och för en annan är bästa lösningen att använda enbart InfoPoints och ett team som ser till att medarbetarna känner trygghet i sin roll. För en tredje kommun är ett Visitor Center med utställningar som visar kommunens utbud en bättre idé.
Exempel på besöksservice
Läs exempel på lösningar kring besöksservice via studieresor inom Jämtland Härjedalen Turism och projektet Framtidens besöksservice.
Från gårdagens turistbyrå – Sveriges besöksservice specialiseras. Läs här
Sundsvalls turistcenter / Visitor Center Stenstan & Södertäljebyrån TI. Läs här
Besöksservice i Destination Höga Kusten. Läs här
Besöksservice längs Vildmarksvägen i Jämtland. Läs här
- Text: Anne Adsten/Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Kenneth Grym
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-