-
Ett digitalt framgångsår för Destinationen Halmstad
Att kommunicera rätt och med rätt målgrupper är en avgörande framgångsfaktor när det gäller destinationsutveckling. 2019 genomförde Destination Halmstad ett antal åtgärder för att vässa bolagets kommunikation externt.
Fokus lades på att utveckla flera webbplattformar och se över digitala kanaler. Det visade sig vara en lyckad satsning då bolaget klockade in ett besöksrekord på destinationhalmstad.se med över 200 000 unika besökare.
Stort fokus på huvudsajten
Bolaget lade stort fokus i utvecklingsarbetet på huvudsidan destinationhalmstad.se som attraherar både nationella och internationella turister och besökare till Halmstad. Ett fint kvitto på det arbetet är att webbplatsen blev nominerad till priset Guldhanden. När 2019 var slut visade statistik att destinationen hade slagit besöksrekord med hela 200 917 unika besökare (att jämföra med antalet 174 229 år 2018).
”Det som är särskilt intressant med den jämförande besöksstatistiken är att 2018 faktiskt redan då var ett toppår. Halmstad var värdar för ett världsevenemang – Bordtennis-VM och det gav givetvis en rejäl skjuts på siffrorna. Därför känns det extra roligt att vi ändå lyckats toppa det nu med en ökning på över 15 procent.” Säger Marcus Andreasson som är marknadschef på Destination Halmstad.
Destinationen satsade även under 2019 på att förbättra inläggskvalitet och jobba smartare och effektivare med olika sociala medier, exempelvis facebook och instagram.
Flera nya hemsidor
Totalt lanserades hela fem olika webbplatser under året. Alla ingår i Destinationens webbfamilj.
1. Huvudsidan Destinationhalmstad.se – för besökare och turister – som ska stärka Halmstads attraktivitet som besöksmål. Både nationellt och internationellt.
2. Destinationhalmstad.se/bolaget – om destinationsbolaget.
3. Halmstadcvb.se – Halmstad Convention Bureau – en del av avdelningen Evenemang och möten.
4. Hylteslingan.se – med regional cykelled i sikte. Ett samarbete mellan Halmstads kommun, Hylte kommun och Region Halland.
5. Halmstadsteater.se – innehåll om föreställningar och möteslokaler.- Text: Destination Halmstad
- Foto: Destination Halmstad
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-