-
Sveriges deltagande på mässan Grüne Woche ger effekt
Deltagande på den tyska mässan Grüne Woche ger en ökad uppmärksamhet för svensk turism och för svenska företag. Det är några av de vinster som deltagarna på mässan kan vittna om. Den 17 januari startade 2020 års upplaga av Grüne Woche i Berlin.
Sverige som matdestination
Grüne Woche i Berlin är en världsledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård och ägde rum mellan den 17 och 26 januari 2020.
Sverige deltog med runt 25 företag som samlades i en gemensam svensk representationsmonter arrangerad av Jordbruksverket. Den övergripande ambitionen med det svenska deltagandet varje år är att väcka större intresse för Sverige som matdestination och livsmedelsexportör.
Positiv respons bekräftades
Flera företag har märkt av ett ökat intresse hos tyskarna att besöka Sverige när de utvärderat sin vistelse på Grüne Woche. Exempelvis bryggeriet Poppels och Matrundan Österlen.
Turistbolaget Visit Trollhättan Vänersborg deltog under mässan 2019 och då upplevde man att de tyska besökarna visade stort intresse för besöksmålet. Den bilden blev bekräftad med besked vid utvärderingen av den efterföljande säsongen.
”Vi fick en kraftig ökning av antalet tyska besökare på vår hemsida. Förr var norrmän den vanligaste utländska gruppen, men nu har tyskarna gått om och blivit vår viktigaste internationella målgrupp. Och ökningen har märkts av även på våra olika besöksmål som butiker, campingplatser, hotell och restauranger.” Berättar Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan Vänersborg.
Landsbygdsministern på plats
Landsbygdsminister Jennie Nilsson invigde den svenska samlingsmontern den 17 januari på mässan. Ambassadör Per Thöresson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin var även på plats. Grüne Woche är en viktig jordbrukspolitisk arena enligt Jennie och hon träffade flera kollegor från EU på mässan.
”En viktig del i livsmedelsstrategin för att öka svensk konkurrenskraft är att marknadsföra svensk mat och dryck internationellt. Tyskland är en viktig marknad för svensk livsmedelsexport och Grüne Woche bidrar särskilt till att väcka intresse för Sverige och locka fler turister att besöka hela vårt land.” Säger Jennie Nilsson.
- Text: Jordbruksverket & Regeringskansliet
- Foto: Bernhard Ludewig
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-