-
Vad gör man i en workshop om naturupplevelser hos Kairos Future?
Turismnytt var med på en workshop om naturupplevelser hos Kairos Future
I onsdags hade jag förmånen att få vara med på den workshop om naturupplevelser som vår partner Kairos Future höll i Stockholm. Vi har ju pushat lite för den och då var det också intressant att vara med. Utgångspunkten var en studie som Kairos Future gjort under förra året där man utforskade de trender som kommer forma framtidens utomhusupplevelser. Bland annat har man tittat på de avtryck som äventyrare och naturturister gjort på nätet i bloggar, bilder och på recensionssidor.
Gruppen på tio personer var från så olika håll som Visit Sweden, Sportfiskarna, Naturvårdsverket, några olika destinationer, en entreprenör med stora naturturismplaner och en tillverkare av saltvattentvål. Även om fokus är på vad man kan göra i sin egen organisation blev det intressanta diskussioner och givande utbyte av erfarenheter och idéer.
Syftet med den här halvdagsworkshopen var att man skulle få insikt i trender kopplat till utomhusupplevelser, få arbeta med konsekvenser av trenderna och få med sig konkreta idéer hem till den egna verksamheten.
Sju trender som påverkar framtidens utomhusupplevelse
Först fick vi en sammanfattning av studien där man fått fram sju trender som påverkar framtidens utomhusupplevelse
- Ökat internationellt resande
- Fler urbana medborgare
- Fler friska och välmående seniorer
- Naturupplevelser i VR blir verkligare
- Utrustning blir smartare och förstärker upplevelsen
- Värdet ökar på det som inte kan digitaliseras
- Naturen ökar i betydelse för återhämtning och hjärnkapaciteten
När de olika trenderna gicks igenom kopplades de också till just naturupplevelser. Som exempel kan nämnas att det ökade internationella resandet innebär att vi får fler besökare i vår natur som inte är bekanta med den och vilka regler och förutsättningar som gäller där. En konsekvens av det kan bli att behovet av naturguider kommer att öka. Ökad urbanisering kan man tänka sig kommer att innebära att fler har en önskan och ett behov att komma ut i naturen. Fler friska och välmående seniorer ser vi redan i olika sammanhang, exempelvis inom vandrings- och cykelturismen. När det gäller naturupplevelser i VR var nog de flesta överens om att det kommer att ta tid innan VR kan förmedla rätt känsla och upplevelse av naturen.
Smart utrustning och skogsbad
Inom området smartare utrustning finns det nästan inga gränser och utvecklingen går snabbt. Här finns alltifrån vandringsleder dokumenterade (som streetview) i Google Maps till wearable robotics som ger extra styrka vid vandring eller klättring vilket vi fick se en film om. Att värdet på det som inte kan digitaliseras ökar råder det inget tvivel om och det ökar helt klart värdet av naturupplevelser.
Att naturen har betydelse för återhämtning finns det numera forskning som visar och det är skogsbad ett bra exempel på hur man kan ”produktifiera”. Ett annat är att Skåneleden har blivit godkänd som något man kan få som Fysisk aktivitet på recept (FAR)
Vad är då natur? Här hade studien delat upp det i Wilderness, Corrected nature, Artificial nature och Virtual nature. Vad wilderness, eller vildmark, innebär visade sig vara väldigt olika. Medan det är en plats för lugn och kontemplation för någon kan det vara miljön för utmaningar och att flytta sina gränser. För många som kommer från en urban miljö kan både korrigerad natur, som parker, och artificiell natur däremot fylla behoven av natur väl så bra. I framtiden kan även virtuell natur vara ett sätt att tillgodose behoven av naturupplevelser.
Fyra grupper med olika drivkrafter
I studien hade man utifrån sökmönster och annat fått fram fyra grupper med olika drivkrafter när det kommer till hur man förhåller sig till naturupplevelser. Det var Kicksökaren, Autenticitetssökaren, Innehållssökaren och Trygghetssökaren. Vi fick sedan beskrivningar av dessa olika typer och exempel på vilka de kan vara. Vi fick också se exempel på vad de ”pratar om” på nätet och vad de gillar och värdesätter. Därefter fick gruppen, individuellt och i mindre grupper, fundera på hur man i sin verksamhet möter och attraherar respektive grupp idag och vad man behöver utveckla för att möta gruppen ännu bättre. Man fick också fundera på vilken grupp som man trodde att man hade störst potential i de närmaste tio åren.
Syftet med workshopen var ju att bland annat att få med sig något till den egna verksamheten så slutsats var individuella. När förmiddagen sammanfattades kunde vi dock göra en del konstateranden som de flesta verkade vara överens om. Det var bland annat att det är viktigt att lära känna sin målgrupp (på djupet) både för att kunna anpassa sitt utbud och bemöta dem på rätt sätt. Att vara ute i naturen ökar i status. Outdoormärken ökar också i status och blir också urbana (hur många ser man inte i storstädernas kollektivtrafik med jackor från märken som Haglöfs, Patagonia och Fjällräven?). Museer (som var mycket sökta på nätet i alla fyra grupper/typer) är viktiga, inte minst som besöksanledningar. Frågan är bara vem som ska betala för dem? Vi konstaterade också att det artificiella kommer att komma mer och mer men det virtuella är de flesta tveksamma till.
En bra investering
Min egen reflektion efter att ha varit med på workshoppen och hört deltagarna är att det här är en bra investering för att inspireras, få insikter och redskap för att utveckla sin verksamhet och även att få omvärldskoll och framtidsspaningar. Det är också ett bra tillfälle att träffa nya bekantskaper med liknande verksamheter, erfarenheter, utmaningar och ambitioner.
Här kan ni läsa mer om nästa workshop som Kairos Future ordnar – Omvärldskoll värdskap i turistnäringen
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-