-
Icehotel i samarbete med Nordic Hotels & Resorts
Icehotel går nu in som medlemshotell i hotellgruppen Nordic Hotels & Resorts, som samlar utvalda prestigehotell runt om i Norden. Sedan tidigare har NHR 38 fristående hotell i sin portfölj och den iskalla och världsberömda destinationen 16 mil norr om Polcirkeln är alltså det senaste tillskottet.
”Jag älskar allt det som Icehotel står för. Det är den mest extrema typen av entreprenörskap. De har lyckats med konststycket att förverkliga en för många galen och hopplös idé. Yngve och gänget har varit pionjärer på så många olika vis som inte bara skapat arbetstillfällen utan också blivit ett av norra Europas mest intressanta resmål. Jag är oerhört glad över det nära samarbete vi nu går in i. Gemensamt ska vi arbeta för att fler upptäcker Jukkasjärvi och hotellet.” Säger Nordic Hotels & Resorts grundare Petter Stordalen.
Gräv där du står – det mesta är ogjortEnligt devisen ”gräv där du står – det mesta är ogjort” startade entreprenören Yngve Bergqvist världens första och största Icehotel 1989. 30 år senare lockar hotellet cirka 70 000 besökare varje år från hela världen – året runt.
”Under de första 30 åren har vårt genomslag i världen varit väldigt stort och vi har kommit att bli en symbol för Sverige i många sammanhang. Nu ser vi fram emot att fler nordiska och svenska besökare får uppleva det arktiska ljuset och den kristallklara isen. Och konstverken förstås.” Säger Yngve Bergqvist, Icehotels grundare.
Icehotel 365
2016 öppnades Icehotel 365, en åretrunt-öppen del av Icehotel med Icebar by Icehotel Jukkasjärvi och 18 rum av is och snö varav nio är deluxesviter med privat, uppvärmt, relaxrum med bastu och badkar eller dusch. Icehotel 365 drivs med hjälp av 800 kvm solpaneler som är installerade på taket.
I samband med öppningen togs också ett avstamp att stärka positionen på den nordiska marknaden året runt och diskussionerna med Nordic Hotels & Resorts startade strax därefter.
”Vi ser Nordic Hotels & Resorts som en stark partner att utvecklas med på den nordiska marknaden och detta samarbete är en viktig milstolpe för oss som vi är väldigt glada och stolta över.” Säger Icehotels VD, Malin Franck.
En naturlig fortsättning på samarbete
Kontakten mellan de två aktörerna är inte helt nytt. Redan 2002 inleddes ett samarbete då världens första permanenta isbar öppnade på Hotel C i Stockholm.
”Det här är en naturlig fortsättning på vårt samarbete och jag gillar tanken att Icebar Stockholm är en appetizer och att man sedan frestas vidare till ursprunget i Jukkasjärvi.” Säger Stordalen.
Som medlemshotell i Nordic Hotels & Resorts behåller hotellet sitt varumärke och koncept. Icehotel kommer även i fortsättningen vara ett fullt fristående, entreprenörsdrivet hotell med konsten, kreativiteten och gästerna i fokus – och nu med fördelen att ingå i ett större sammanhang.
Icehotel blir nu en del av en hotellgrupp med några av Nordens mest uppskattade och prisbelönta hotell. Hotellet ansluts också till lojalitetklubben Nordic Choice Club.
- Text: Nordic Hotels & Resorts
- Foto: Asaf Kliger
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-