-
Unikt samarbete – Restauranger på Djurgården skickar gäster till grannen
Den 21 maj var det premiär för Djurgårdens nya restaurangsamarbete. Genom att ge 10% rabatt på nästa nota – om gästen går till grannen, vill man få gästerna att upptäcka fler restauranger och komma tillbaka till Djurgården. Tjugo restauranger över hela Djurgården har gått samman i en helt ny variant av grannsamverkan.
Djurgårdsrestaurangernas recept mot Coronakrisen
– Restaurangerna på Djurgården har likt andra restauranger i Stockholm drabbats svårt under coronapandemin. Med den stora skillnaden är att all verksamhet på Djurgården är beroende av inkomsten från högsäsongens tre månader för att överleva resten av året. Så krisen har slagit oerhört hårt mot restaurangerna på Djurgården berättar Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter, KDI. Därför har restauranggruppen inom KDI arbetat fram ett upplägg för grannsamverkan för att locka fler till Djurgården att upptäcka mer.
– Genom vårt restaurangsamarbete ger ett besök hos en av oss rabatt hos grannen, alltså nästa restaurang du kommer till. På Djurgården ser vi oss inte som konkurrenter utan arbetar tillsammans för att gästen ska stanna länge på denna stora, gröna och sköna ö och uppleva så mycket som möjligt fortsätter Camilla Zedendahl. Vi hoppas att många tar chansen att upptäcka mat- och dryckesutbudet hos våra smaksäkra restauratörer som lagar mat på medvetet utvalda råvaror i säsong.
En av dem som är med i restaurangsamarbetet är Oaxen Krog och Slip som består av två restauranger och ett litet fartygshotell.
– Likt många av våra kollegor vill vi hålla öppet för såväl stamgäster som alla flanörer på Djurgården. I dessa tider känns det extra viktigt att alla vi restauratörer värnar om våra gäster och välkomnar med ett varmt och ansvarsfullt bemötande och god mat. Det känns också viktigt att hålla arbetsplatsen öppen för våra medarbetare, säger Agneta Green, restauratör och ägare till Oaxen Krog och Slip.
– Alla vi på Djurgården, är vana att välkomna besökare från jordens alla hörn. Nu hoppas vi att detta restaurangsamarbete gör att fler stockholmare upptäcker alla Djurgårdens pärlor, avslutar Agneta Green.
Museet är stängt men restaurangen är öppen
Ytterligare en av de 20 som grannsamverkar är Vasamuseets Restaurang. Och även om Vasamuseet just nu när stängt har Vasamuseets Restaurang beslutat att öppna sin terrass med servering mot vattnet fredag – söndag.
– I en tid då vi känner stor oro för framtiden, behöver vi samarbeta. Jag hoppas att restaurangsamarbetet kan locka fler att äta och dricka något när de besöker Djurgården. Tillsammans kan vi restauratörer tipsa om varandra och hjälpa gästen att upptäcka nya platser. Det är just tillsammans vi nu behöver möta framtiden, säger Lotta Dracke, restauratör och ägare av Vasamuseets Restaurang.
20 restauranger som är medlemmar i KDI är delaktiga i det nya restaurangsamarbetet. Genom att visa upp kvittot från den förra restaurangen får man som gäst 10% rabatt på notan på nästa restaurang man kommer till – av dessa 20 såklart. Här finns något för alla smaker, från frukost, via förmiddagsfika och brunch till lunch, eftermiddagsfika, afterwork eller middag. En anledning att komma tillbaka igen och igen.
– Vi kan nästa lova att alla inte har varit överallt. Så hoppa på cykeln eller ta en promenad och upptäck att mat och dryck är en god anledning att ta sig till Djurgården. Minns också att Djurgården är stort och det är lätt att hålla avstånd, avslutar Camilla Zedendahl.
Kortfakta Djurgårdens restaurangsamarbete
Totalt ingår 20 restauranger i restaurangsamarbetet och dessa är: Café Monika Ahlberg, Cirkus Restaurang, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Gubbhyllan, Junibacken, Krogen Stora Gungan, Lilla Hasselbacken, Nordiska Museets restaurang, Oaxen Slip, Pop House Restaurang, Prinsens kök & Ektorpet på Waldemarsudde, Restaurang Hasselbacken, Rosendals Trädgårdskafé, Skansenterrassen, Spritmuseum, Tekniska by Pontus, Vasamuseets Restaurang, Villa Godthem, Villa Källhagen samt Wärdshuset Ulla Winbladh.
Som gäst får man ett erbjudande att ta med till nästa restaurang. I kombination med kvittot från det första restaurangbesöket får man sedan 10% rabatt på notan vid nästa besök restaurang (gäller ej på alkohol eller i kombination med andra rabatter).
Samarbetet börjar den 21 maj.
KDI – Kungliga Djurgårdens Intressenter
Kungl. Djurgårdens Intressenter samlar och engagerar 55 aktörer på Djurgården. Tillsammans arbetar man för att på bästa sätt ta emot alla gäster, för att hållbart utveckla Djurgården som ett öppet välkomnande besöksmål för alla och stärka för att stärka Djurgårdens unika position som Skandinaviens främsta attraktion.
Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samarbetar: ABBA The Museum, Aira, Café Monika Ahlberg, Cirkus, CoffeeCow, Djurgårdsboden, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdskyrkan/Oscars Församling, Ebba på Djurgården, Etnografiska Museet, FLX, Fyrskeppet Biskopsudden, Gröna Lunds Tivoli, Gubbhyllan, Handarbetets Vänner, Hotel Hasselbacken, Junibacken, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Krogen Stora Gungan, Liljevalchs Konsthall, Lilla Hasselbacken, Nordiska museet, Nordiska museets restaurang, Nya Djurgårdsvarvet, Oaxen Krog & Slip, OceanBus, Parkteatern Sthlm Stadsteater, Polismuseet, Pop House, Prins Eugens Waldemarsudde, Rederi Ressel, Restaurang Allmänna Gränd, Riksidrottsmuseet, Rosendals Slott, Rosendals Wärdshus, Sjöhistoriska museet, Skansen, Skansen-Akvariet, Skansen Restauranger, Snus och Tändsticksmuseet, Spritmuseum & Absolut Art Collection, Stiftelsen Rosendals Trädgård, Stockholms Info, Stockholms Spårvägar, Strömma Turism & Sjöfart AB, Tekniska museet, Thielska Galleriet, Vasamuseet, Vasamuseets restaurang, The Viking Museum, Villa Godthem, Villa Källhagen, Vrak – the Museum of Wrecks, Wasahamnen, Wärdshuset Ulla Winbladh.
- Text: KDI
- Foto: Spritmuseum
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-