-
Så har pandemin påverkat våra sommarplaner enligt Göta Kanal och Scandic
Svenskarna har tagit till sig av myndigheternas rekommendationer inför sommarsemestern. Det visar både en ny Sifo-undersökning från Göta kanal och en undersökning som Scandic har genomfört.
Istället för att åka utomlands eller besöka platser som nöjesfält och marknader kommer utomhusaktiviteter såsom vandring och cykling att prioriteras i sommar enligt Göta Kanals undersökning. Scandics visar tydligt att bilen kommer att vara färdsättet i sommar och att majoriteten vill ha en hotellvistelse.
Varannan svensk planerar att vara hemma
Coronapandemin har påverkat semesterplanerna hos fyra av fem svenskar (79%) enligt undersökningen från Göta Kanal. Hela 95% av de som vanligtvis brukar åka utomlands väljer att stanna hemma i sommar. Även att besöka marknader, festivaler och nöjesfält kommer att undvikas. Svenskarna är dock mer splittrade till att gå på restaurang, där en minoritet kommer att undvika krogbesök i sommar.
För att känna sig trygg i Coronas spår planerar istället 4 av 5 utomhusaktiviteter (73%). Varannan planerar att vara hemma (47%) och nästan lika många (46%) kommer att besöka platser med färre människor. 4 av 10 (40%) väljer att inte träffa andra människor.
Väljer att semestra hemma eller ute i naturen
Utomhusaktiviteterna som svenskarna vill uppleva i sommar toppas av att vandra (47%), följt av att cykla (35%), träna/yoga (32%), fiska (23%) och kampa (22%). Kvinnor vill i större utsträckning än män träna medan männen hellre vill fiska.
”Svenskarna har uppenbarligen tagit till sig av myndigheternas rekommendationer när vi i år väljer att semestra hemma eller ute i naturen själva. Vi märker av att antalet besökare längs vår 19 mil långa kanal redan lockar allt fler som vill kunna komma ut och vandra, cykla eller åka båt utan trängsel och rädsla för att bli smittad eller smitta andra.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanal.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 4-6 maj 2020. Totalt intervjuades 1123 personer i åldern 18-65 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
6 av 10 väntar på att få boka sommarsemester
Mellan den 1–10 maj genomförde Scandic en undersökning som totalt 41 000 Scandicmedlemmar svarade på. Undersökningen ger svar på deras syn kring sommarplanerna.
Undersökningen visar att hela 60 procent hoppas på att snart kunna boka sommarsemester, men inväntar myndigheternas uppdateringar. Hela 81 procent av respondenterna ser fram emot en hotellvistelse under sommaren. Och färdsättet är tydligt där 94 procent planerar att använda sig av bilen.
Många står i startblocken för att boka
60 procent uppger att de hoppas på att snart kunna boka någon form av semester, men det är då beroende på myndigheterna och deras riktlinjer. 25 procent uppger dock att de redan bestämt sig för att det blir någon form av sommarresa. Endast 3 procent hoppas på en sommarsemester utomlands. 13 procent planerar istället för en sommar på hemmaplan.
Om man istället tittar på konkreta bokningar inför sommarresan har knappa 9 procent redan hunnit boka sin resa eller vistelse. 26 procent planerar för att boka under juni och 21 procent planerar istället att boka in sin resa under juli.
”Undersökningen visar att vi är många som står i startblocken för att boka in sommarsemestern. Det här ger oss en tydlig signal om vad våra gäster längtar efter och hur vi kan underlätta för dem som i år väljer att semestra inom Sverige.” Säger Eva Lundström, Marketing & Brand Director Scandic Sverige.
Undersökningen tittar även på typ av upplevelse som svenskarna ser fram emot. Mest lockar naturupplevelser, 49 procent, medan 48 procent längtar efter sol och bad. 29 procent vill däremot ägna sig åt utomhusaktiviteter. Hotellvistelser lockar absolut då hela 81 procent vill övernatta på hotell.
Ladda ner och läs hela undersökningen här, och regionsvis här.
- Text: Göta Kanal AB & Scandic
- Foto: Scandic
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
-
Gästbloggare
-