-
23 svenska destinationer samarbetar i unik nationell kampanj
I sommar går 23 svenska destinationer tillsammans ut i en unik nationell kampanj för att främja resandet inom Sverige. Den övergripande målsättningen är att inspirera svenskarna till att vilja semestra inom landet och upptäcka att det oväntade är bra. Även om det inte blir som planerat i år ställer vi inte in, vi ställer om.
En helt unik kampanj
Kampanjen tar sin utgångspunkt i att se det oväntat bra i en förändrad semester och att i år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kanske blir ett oväntat minne från Linköping. Eller golfresan till Skottland blir en oväntad hole-in-one i Skövde.
Budskapen kommer främst gå via destinationernas egna sociala medier och hänvisar till att besöka nya platser i Sverige. Lanseringen sker i samband med att Sveriges reserestriktioner förändrades den 13 juni och att semestertiderna tar vid efter midsommar.
”Alla tänker hemester och staycation denna sommar men vi vill uppmana till att även röra sig utanför sina lokala områden. Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare.” Säger Maria Westin, ordförande i SNDMO.
Ska väcka intresse att utforska
På hemsidan roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis. Detta ska väcka intresse att utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit.
På grund av de restriktioner som tagits fram kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt. Detta för att se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer.
Bakom kampanjen står nätverket SNDMO. Syftet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige som har drabbats hårt under året. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer.
- Text: SNDMO
- Foto: SNDMO
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-