-
Stort intresse bland svenskar för att campa i sommar
Sveriges största campingkedja, First Camp, ser en stark utveckling när det gäller bokningar för juli och augusti i sommar.
Efter en vår präglad av osäkerhet har försäljningen tagit fart den senaste månaden och i nuläget är bokningarna bara cirka 5-10 procent under motsvarande nivå 2019. Det är dock värt att nämna att en stor del av bokningarna kommer vanligtvis in nära inpå ankomst.
Intresset för camping ökar
Intresset bland svenskar för camping ökar mer och mer och även återförsäljare av husvagnar och husbilar vittnar om en stark utveckling. Antal nyregistrerade husvagnar är upp 7 procent hittills i år jämfört med 2019, enligt färska siffror från Husvagnsbranschens Riksförbund.
”Som campare tar man sig till campingen i eget fordon, och många har både toalett och kök i sin husvagn eller husbil. Dessutom innebär camping många möjligheter att tillbringa mycket tid utomhus, på fantastiskt natursköna platser. Att intresset för camping ökar mer och mer är därför naturligt och campingbranschen går mot en lysande framtid. Även för den som vill hyra en stuga innebär camping många möjligheter.” Säger First Camps VD, Johan Söör.
First Camp erbjuder cirka 10 000 campingtomter och knappt 1 500 stugor bara i Sverige.
Många utländska gäster uteblir
First Camp har vidtagit många åtgärder på campingarna i sommar för att ge gästerna en trygg upplevelse. Bland annat är alla barnaktiviteter förlagda utomhus, och antalet deltagare per gång är begränsat till 50 personer.
Den del av marknaden som går svagare än vanligt är antalet utländska gäster. Som vanligtvis står för cirka 25 procent av den svenska campingmarknaden, där norrmän är den vanligaste gästkategorin. First Camp har de senaste veckorna haft 99 procent lägre försäljning mot Norge än ett vanligt år.
Det är särskilt destinationer såsom Strömstad, Karlstad, Luleå och Umeå som påverkas kraftigt av nuvarande norska reserestriktioner. Uppdaterade besked kring vad som gäller för norrmäns resande till Sverige väntas komma den 10 juli.
- Text: First Camp
- Foto: First Camp Nora Bergslagen
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-