-
Debatt: Peter Larsson – Varför får bara vissa flygplatser stöd?
Regeringen ger 100 miljoner i stöd till landets regionala flygplatser – men bara till vissa.
22 av 32 flygplatser får stöd.
Övriga får ingenting trots att de också är drabbade av pandemin.Till följd av pandemin har flyget i princip upphört.
Det har drabbat Sveriges regionala flygplatser (SRF) oerhört hårt. I det närmaste alla intäkter har uteblivit. Flygplatserna har koncentrerat sig på att säkerställa
att de samhällsviktiga transporterna som ambulansflyg, brandspaning eller sjöräddning kan fortsätta som vanligt. Trots sparpaket och permitteringar är läget fortsatt väldigt utsatt. Flygplatserna hade redan innan krisen en tuff situation.Sverige är ett avlångt och glesbefolkat land. På många platser finns inga andra realistiska alternativ att ta sig till huvudstaden eller ut i världen, än att flyga. Samtidigt är det då svårt att få dessa flygförbindelser att bli lönsamma. Då de flesta svenska flygplatser är kommunalt ägda blir det för alla dessa kommuner svårt att själva driva sina flygplatser. Med pandemin har kostnaderna blivit än mer kännbara.
Normalt kostar dessa flygplatser ca 500 miljoner kr om året. Utöver det är kostnaderna som pandemin förorsakat ca 300 miljoner kronor. Det har gjort att ägarna till de regionala flygplatserna har vädjat om hjälp. Mycket riktigt har regeringen också hörsammat denna vädjan och anslår 100 miljoner kr i extra driftstöd.
Bara vissa får stöd
Detta är verkligen välkommet. Även om det bara täcker en del av de verkliga kostnaderna hjälper det våra hårt ansatta flygplatser – men bara vissa flygplatser. Alla regionala flygplatser får troligtvis inte del av pengarna. Trots att de är drabbade av pandemin.
Som lagtexten till beslutet är utformad går det inte att tolka beslutet på annat sätt. Varför blir det då så här?
Sedan många år har vi i Sverige ett uppdelat system där staten äger och driver de stora flygplatserna som har möjlighet att gå med vinst. Det är sedan oftast kommuner och regioner som får driva de mindre flygplatserna som inte alls har förutsättningar att få flygplatserna att gå med vinst. Passagerarunderlagen är helt enkelt inte tillräckligt stora.
Staten har emellertid ett anslag där man stöttar driften för de regionala flygplatserna. Det innebär någon enskild miljon per flygplats för 22 av de 32 regionala flygplatserna. Att inte alla får statligt driftstöd har uppmärksammats och regeringen har också börjat titta på detta. Den så kallade Flygplatsöversynen ser bland annat över detta.
Miljöpartiet var emot
Vad vi har kunnat få fram från regeringens förhandlingar gällande stödpaketet om 100 miljoner, fanns det olika viljor. Miljöpartiet ville inte ge pengar till alla drabbade utan bara några få. De andra partierna ville gå våra ägares vädjan till mötes. Kompromissen blev att man helt enkelt dubblade dagens statliga driftstöd som är noga räknat 103 miljoner kr.
Den tänkta förändringen som en Flygplatsöversyn skulle leda fram till, innefattades inte av kompromissen. Det innebär att flygplatserna Örebro, Västerås, Norrköping, Linköping, Ängelholm, Sälen samt Eskilstuna, Skövde, Säve och Ljungbyhed blir utan stöd.
De fyra sista hade ingen reguljärtrafik när krisen slog till och är därmed inte lika drabbade. Men de första sex lider nu i precis lika stor utsträckning som de 22 andra flygplatserna som blir berättigade till stöd.
Stödet till flyget begränsas
Av alla stödpaket som regeringen mobiliserat till följd av pandemin, känner vi inte till några andra områden än för flyget där man villkorar stödet. Permitteringar, omsättningsstöd eller andra stödåtgärder är generella men för oss delar man upp stödet.
Även stödet till andra flygaktörer är generellt. Swedavia kan nyttja sitt stöd på 3,1 miljarder kr till samtliga sina flygplatser, likaså kan LFV själva fritt disponera hur de använder stödet på 900 miljoner kr. Med för de regionala flygplatserna, ges nu stödet endast till 22 av 32 flygplatser.
Likaså när regeringen beslutade om 3 miljarder kr i riktat stöd till de regionala kollektivmyndigheterna till följd av pandemin, så selekterade man inte heller stödet utan gav det till alla kollektivmyndigheterna.
Nu har vi på nytt vädjat till regeringen att ge stöd till alla de drabbade flygplatserna. Det kan inte vara regeringens mening att säkra flygförbindelser och samhällsviktigt flyg för vissa flygplatser men inte för alla.
Flyget behöver lyfta. För det behövs stöd. Ett stöd till alla.
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatserDetta är ett debattinlägg och åsikterna som framförs är författarnas egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
Läs mer om flygplatser på Turismnytt
- Text: Peter Larsson, Svenska regionala flygplatser
- Foto: Mats Burman, Ateljé Uggla
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-