-
Distribution – den fula ankungen inom teknologi i besöksnäringen?
Distribution inom hotell är en komplex och kostsam affär. Anledningen till varför vi på Taktikon startade en distributionsplattform är just för att göra det enklare och mer kostnadseffektivt för hotellen. När vi började leta efter en samarbetspartner så ville vi ha en utmärkt plattform som vi lätt kan koppla med våra kunders olika plattformar och system. I och med att vi tar hand om mappningar, support och optimering av distributionen var det viktigt för oss att säkerställa att vi kan fortsätta leverera kvalité. Vi tror att vi, i Windsurfer®, har hittat den perfekta samarbetspartnern för vår plattform Rez-Connect. I denna artikel försöker vi reda ut bakgrunden och lösningen på utmaningarna.
Samtliga verksamheter inom besöksnäringen som sysslar med övernattningar har en gemensam utmaning. Man definierar de produkter, paket och extra tjänster som ska säljas, man laddar dessa i ett affärssystem och applicerar mer eller mindre avancerade Revenue management-principer för att optimera sina intäkter. Sedan ska dessa produkter säljas genom de olika distributionskanalerna. En kanal kan vara bokningsavdelningen, en annan kan vara verksamhetens hemsida, en tredje är samarbeten med olika onlineresebyråer (OTA) eller globala resebyråsystem såsom Amadeus och Galileo. Nya kanaler, plattformar samt samarbeten mellan dessa olika kanaler dyker upp regelbundet.
Att tillhandahålla någon form av koppling mellan affärssystemen (Property Management Systems, Point Of Sales, etc) och de så kallade distributionsplattformarna är en något oglamorös del av arbetet som står i stark kontrast med marknadsföringen och upplevelsen av själva produkten. Dock är just den tekniska delen av distributionsfrågor kanske den mest avgörande delen i värdekedjan där en anläggning och produktägare försöker säkra framtida bokningar.
Varför är det då så oglamoröst? Svaret ligger i krocken mellan värdskapet och dess mjuka värden gentemot den teknokratiska sfären där den elektroniska distributionen äger rum. Bokningsteknologi, hantering av tillgängligheten, distribution och kopplingar till de olika plattformarna är uttalat linjära processer som kan anses vara komplexa, felbenägna, svårlösta och tråkiga, men trots det, livsviktiga för framgången för en verksamhet inom besöksnäringen.
Det är föga till hjälp att de allra flesta leverantörer av distributionslösningar som ska koppla ihop affärssystem med olika bokningsplattformar har nästintill obegripliga prenumerations- och betalmodeller. Att upphandla distributions- och kopplingslösningar och jämföra dessa mot varandra för att hitta den mest effektiva teknologin gentemot kostnader per bokning, per månad eller per rum/produktenhet leder ofta till frustration. Ännu mer förvirrande blir det om dessa lösningar ska upphandlas genom utbudet av lösningar inom en kedja, ett varumärke eller ett franchisesamarbete.
När vi, en konsultverksamhet som älskar att öka lönsamheten, påbörjar ett projekt där vi hjälper en anläggning eller kedja att minimera distributionskostnader möts vi ofta av argumentet att ”det är svårt att mäta”. Det beror på att man måste hitta en modell där man kan kombinera olika typer av kostnader (fasta, rörliga, per bokning, per click, etc) samt inblandning av olika avdelningar. Revenue Management brukar arbeta med distributionsrelaterade kostnader och Marketing tar hand om kostnaderna som innefattar Google Ads, kampanjer, etc. Sedan tillkommer säljavdelningen som har sina säljinsatser med syfte att öka bokningarna från företagssegmentet.
Ändå är andelen verksamheter inom besöksnäringen som säger sig vara missnöjda med sin nuvarande distributionslösning relativt låg och det är av två enkla anledningar:
- Avsaknaden av ett underlag för beräkning av ”Cost of Sale” per bokning, gäst eller natt.
- Kundens förvirring och frustration/okunskap kring hur eventuella åtgärder för förbättring av marginaleffekten av distributionskostnader ska åstadkommas.
Genom åren har vi på Taktikon haft det stora nöjet att hjälpa våra kunder med att lösa flaskhalsar i distributionen och felsöka varför priser och produkter som var inlagda på ett sätt i affärssystem inte ”kommer ut rätt” på olika bokningsplattformar. Det låter enkelt att åstadkomma i och med att de flesta affärssystem är lineära, men i verkligheten liknar arbetet mer att hitta båda ändbitarna av en enskild spagetti i en 20-litersgryta med pasta. I detta fall kan våra två detektiver gå tillväga på olika sätt för att felsöka.
Med stor erfarenhet kan vi ge er vår beprövade process som vi använder för att hjälpa hotell att minimera distributionskostnader och förenkla bokningsprocessen:
Steg 1: Riva väggar: Gör det till ett gemensamt projekt där alla tar sitt ansvar. Lista klara mål där ni förstår att dessa mål kanske måste justeras under resans gång. Vi brukar samla ihop det kommersiella teamet i ett kickoff-möte där vi även tar fram distributionskartan där ni visualiserar de olika verktygen (Channel Management System, Central Reservations System, Bokningsmotor, etc)..
Steg 2: Lista kostnaderna: Med hjälp av distributionskartan kan vi göra ett enkelt verktyg som visar de olika kostnaderna; provision till distributionskanalerna, pay per click (PPC) och fasta kostnader, såsom månadsavgifter till olika plattformer. Använd verktyget strategiskt. Det kommer att visa er vilka kanaler som är dyrast och vilken prispunkt ni behöver för att kunna få vinst per kanal.
Steg 3: Förenkla bokningsprocessen: Hur mycket handpåläggning krävs för att göra en bokning? Se till att samtliga kanaler är rätt mappade så att de flesta bokningarna kommer in rätt i Property Management Systemet. Det är ofta ett tidskrävande arbete där ni kan ta hjälp av distributionskartan som visar hur de olika kanalerna och verktygen hänger ihop.
Steg 4: Den ständiga förbättringen: Ni har nu ett verktyg som visar distributionskostnader per kanal. Det är dock inte fullständig information. Det är inte bara system och provision som kostar pengar. Dessutom vill ni kunna mäta de totala intäkterna per marknadssegment samt dess kostnader så att ni kan optimera resultat. Taktikon har ett fantastiskt verktyg för det i form av ett Revenue Managers system; Rev-Diary.
Om ni vill komma igång snabbt och ta del av Taktikon’s verktyg, så kan ni gärna skicka ett mail till [email protected]. Vi hjälper er gärna!
Här kan ni läsa mer om Taktikons samarbete med SHR
- Text: Taktikon
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld. Där får besökaren säll...
-
-
Gästbloggare
-