-
Nationell undersökning visar – Svenskarna saknar att gå på evenemang
Hela 80 procent av svenskarna besöker minst ett stort evenemang per år. Under 2020 har uteblivna evenemang påverkat livskvaliteten negativt. Många vill besöka evenemang igen under 2021, men pandemin har satt säkerhet och hygien i fokus. Det visar en nationell webbundersökning bland allmänheten i Sverige på uppdrag av Visit Stockholm och Göteborg & Co i september. Över 3 000 svenskar intervjuades om sina evenemangsvanor och vad som krävs för att man ska vilja och våga besöka evenemang igen.
Undersökningen presenterades av Visit Stockholm på ett webinar i veckan där man lyfte fram den som ett bra exempel på samarbete mellan storstäderna.
Här kan ni se det och även hitta hela rapporten
Här hittar ni Göteborgs presentation av rapporten
Göteborgs konstateranden och slutsatser
Svensken gillar evenemang i sin stad. Ekonomisk tillväxt, fler jobb och ökad turism som bidrar till liv och rörelse i staden är tre effekter svenskarna ser att evenemang bidrar med. Man ser även stolthet över sin stad, inspiration att göra nya saker, ökad gemenskap och ökad livskvalitet för de boende i staden som tydliga effekter av evenemang.
Göteborg är välkänt som evenemangsstad och sju av tio göteborgare är positiva till att det genomförs evenemang i staden. Boende i Göteborg eller närområdet är också flitiga att besöka eller delta i stora evenemang.
– Det finns ett starkt stöd för evenemang bland göteborgare och svenskarna förknippar staden med stora kultur- och idrottsevenemang och med Liseberg. Nu är det många som längtar efter den sociala gemenskap som evenemangen skapar igen. Men att det måste ske på ett säkert och tryggt sätt, säger Magnus Hallberg evenemangschef på Göteborg & Co.
Svenskarna är vana evenemangsbesökare. Hela 64 procent besöker större evenemang 1–5 gånger per år och 16 procent fler än 6 gånger. Bland göteborgare är det 70 respektive 17 procent. Digitala sändningar upplevs av bara 21 procent som ett fullgott alternativ till fysiska evenemang medan 41 procent av svenskarna och 47 procent av göteborgarna tycker att livskvaliteten försämrats när färre evenemang genomförs.
Även om många längtar efter att få besöka eller delta i evenemang igen så har pandemin påverkat beteendet. 38 procent vill köpa biljetter med kortare framförhållning än innan pandemin. Det blir ännu viktigare med digitala verktyg för att man ska kunna boka allt i förväg, slippa köa och att man kan boka allt man vill göra/tjänster digitalt. Att det finns handsprit på plats, att människor håller avstånd och att det inte är för många på samma plats lyfts som viktiga faktorer vid besök på evenemang framåt.
– Det är tydligt att många längtar efter att kunna gå på en konsert, festival eller besöka ett idrottsevenemang igen. Men att pandemin medfört en ökad försiktighet som arrangörer behöver ta hänsyn till i framtiden, säger Magnus Hallberg.
På frågan vad man förknippar Göteborg med toppade följande listan: Göteborgsvarvet, Liseberg, bokmässan och Ullevi. Bäst med Göteborg är: Nära, trevliga människor och generellt är ”trevlighetsrelaterade” ord viktiga när man beskriver Göteborg som evenemangsstad. Som nackdelar eller negativt nämner man vädret och avstånd.
Stockholms konstateranden och slutsatser
Det är tydligt att svenskarna saknar sina evenemang och tycker att livskvaliteten sjunker under nuvarande situation. Vanligtvis besöker hälften av svenskarna Stockholm varje år för att gå på evenemang. Nu finns det stor skepsis till att besöka Stockholm både under hösten/vintern 2020 och våren/sommaren 2021. Digital självhjälp (vid bokning av tjänster etc) och tillgång till handsprit anses vara det viktigaste för att skapa trygghet när besökarna återvänder till evenemangen.
Vid Visit Stockholms presentation konstaterades att vi lever i en evenemangsfri tid, men det pågår ett viktigt omställningsarbete och förberedelse för uppstart.
I Stockholm är det 61 procent som besöker större evenemang 1–5 gånger per år och tittar man på dem som besöker ännu fler så är det över 80%. Över hälften av respondenterna är mindre benägna att besöka evenemang som åskådare 2020 och evenemang i Stockholm är 92% mindre benägna att besöka än tidigare. När det gäller 2021 är 38% mer benägna att gå på evenemang, i Stockholm 40% mindre benägna.
Stockholm förknippar man med Stockholm Marathon, konserter, teater, fotboll och Pride. Bäst med Stockholm som evenemangsstad är: Vackert, nära, utbud och kommunikationer. Sämst är: Dyrt och trängsel.
Liksom i Göteborg upplever stockholmarna att livskvaliteten försämras i högre grad än vad riksgenomsnittet gör när det inte är evenemang i den egna staden. Främst upplever man att livskvaliteten försämras på grund av tristess, att inte kunna dela upplevelser.
Generellt kan man se många positiva effekter av evenemang: De bidrar till ekonomin, till fler jobb, till liv och rörelse och till stolthet. Det är heller nästan ingen som är negativ till evenemang i sin egen stad och man lägger stor vikt vid att stora internationella evenemang genomförs i Sverige både nu och framöver.
När det gäller benägenheten att besöka nöjesparkerna så uttrycker de flesta stor skepsis till att göra det i år men 2021 är man mer benägna att göra det. Här hade Liseberg lite bättre siffror än Gröna Lund.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts som en webbundersökning bland allmänheten i Sverige på uppdrag av Visit Stockholm och Göteborg & Co. Urvalet är riksrepresentativt från Norstats Sverigepanel. Åldern på deltagarna är 16–79 år. Totalt genomfördes 3 159 intervjuer under vecka 37 och 38 2020.
- Text: Göteborg & Co/Jakob Norrby
- Foto: Kjell Holmner/Göteborg&Co
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-