-
Stora Turismpriset: Blekinge – Ronneby Brunn Hotell, konferens och SPA
Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Blekinge är förnäma Ronneby Brunn Hotell, konferens och SPA.
Kort om Stora Turismpriset
Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.
Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.
Blekinges vinnare – Ronneby Brunn Hotell
Ronneby Brunn är ett av Sveriges största SPA och resorthotell med utrymme för 800 övernattande gäster. Under coronapandemin har de arbetat med hotellet på ett föredömligt sätt för att göra det både tryggt för besökarna och lönsamt.
Hotellets beläggning har varit nära en normalsommar då de har en beläggning på runt 90 procent. Denna coronasommar gav en beläggning på 73 procent. Trots minskningen så hölls totalbudgeten till 98 procent. En del av förklaring är att hotellet sålt mer produkter via egna kanaler och inte via sajter som Booking och Expedia.
En annan förklaring är att hotellet har styrt gästerna till att köpa paket med allt inkluderat. Normalt säljs cirka hälften paket och hälften enbart logi & frukost. För att öka möjligheten att styra gästerna ökade de priserna för logi & frukost för att få fler att boka paketen. Detta har gjort att matsvinnet har minimerats och råvarukostnaderna minskat då de kunnat göra mat för rätt antal personer. Styrningen har även sänkt personalkostnaden i restaurangen då de vetat när gästerna ska komma och hur många de är vid varje sittning.
Tryggt för gästerna
Att hantera 800 gäster som ska checka in, äta middag, gå på badland och äta frukost var redan tidigare en stor utmaning. Sommarens utgångspunkt var att kunna hantera allt detta på ett säkert och tryggt sätt för gästerna. Nedan är några av de åtgärder som gjordes.
- Begränsade antalet gäster till 500 och stängde ner rum så att det inte gick att boka för fler.
- För att kunna styra gästerna så togs det fram 10 olika färgband som delades ut vid incheckning. De utvecklade en funktion i bokningssystemet för att kunna kategorisera gästerna enligt färg. En heltidstjänst hanterade så att det blev rätt antal i varje färg och att gästernas önskemål skulle tillgodoses.
- Enbart hotellets gäster fick i år besöka badlandet. Alla sittytor på badlandet delades in i olika zoner där varje gästs färgband styrde var de kunde ligga för att det inte skulle bli trängsel.
- Middag & frukost: Matsalarna delades in i 10 olika zoner och hade två sittningar till frukost och två till middag. Detta gjorde att det enbart var 25 gäster per zon och tillfälle och trängsel kunde förhindras. Vid varje sittning fanns en hovmästare som välkomnade gästerna och förklarade var de skulle sitta och som även spritade händerna på dem.
Läs om fler Turismprisvinnare här
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Ronneby Brunn
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-