-
Visit Värmland är en del av en stor omställningsinsats för mötesindustrin
Tourism in Skåne AB har beviljats EU-medel för ett projekt som fram till 2023 ska skapa förutsättningarna för en mer konkurrenskraftig och innovativ mötesbransch som har bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar. Genom partnerskapet BI Syd är Visit Värmland och sju andra regioner en del av satsningen.
Det har knappast undgått någon att besöksnäringen är under hård press, och särskilt utsatta är mötesaktörer och anläggningar som till stor del är beroende av affärsresande och möten. Projektet ska bland annat bearbeta frågor som handlar om hur verksamheterna kan ställas om och exempelvis bygga nya affärsmodeller. Hur man kan skapa resiliens, det vill säga att ställa om för att vara bättre rustade för att möta framtida disruptiva förändringar, och hur den cirkulära ekonomin kan vävas in för en hållbar framtid. Den digitala transformationen kommer att spela en nyckelroll, en utveckling som påskyndats starkt under året.
Omställningen av näringslivet, fortsatt distansarbete och begränsningar i resandet kräver snabba insatser för att anpassa mötesindustrin. Investeringar i digital teknik kommer att behövas för att till exempel hantera hybridmöten, och tjänster som mötesfacilitering kommer att efterfrågas i högre grad framöver.
En stor insats i projektet kommer att röra analyser, trender och kunskapsöverföring. Detta kommer att samordnas inom BI Syd, där Visit Värmland är med tillsammans med ytterligare sju regionala turismorganisationer och samverkar kring bland annat omvärldsbevakning och kunskapsöverföring.
– Vi kan se ett stort behov hos besöksnäringsföretagen att ställa om sina verksamheter för att vara bättre rustade för framtiden. Därför tycker vi att det är viktigt att vara med i ett projekt som ser till företagens behov för att tillsammans kunna skapa en mötesbransch som är konkurrenskraftig, innovativ och jämlik och som bidrar till en hållbar tillväxt. Visit Värmland är med i förstudien av projektet där vi önskar att få lära oss mer om hur företag kan arbeta mer effektivt med framtida mötesformat, säger Mia Landin, vd på Visit Värmland.
Projektet leds av Tourism in Skåne AB och medfinansieras av Almi Företagspartner Skåne AB, i form av resurser för kartläggning och coaching av företag. Även Svenska Möten och Skånska Möten går in i projektet, genom koordinering av medlemsföretag, kunskapsöverföring och aktivt deltagande i styrgruppen för projektet.
– Pandemin har påskyndat en utveckling där digitalisering och hållbarhet är två starka megatrender som driver förändrade kundbeteenden. Genom projektet kan vi genom samverkan öka takten i vårt utvecklingsarbete och stötta våra medlemmar i den nödvändiga omställningen, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.
Resultat i projektet handlar om att framtidssäkra företag inom mötesbranschen. Det gäller till exempel att öka kunskap om kundbeteenden och framtida mötesformat och förmågan att bygga en diversifierad affärsmodell. Projektet syftar också till att stärka kompetensen inom främjandesystemet för fler innovationer i branschen.
Mer om Visit Värmland på Turismnytt
- Text: Visit Värmland
- Foto: Jenny Nohrén
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-